Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kelam Metin Analizleri KLM 602 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Kelam ilmi sahasında ihtisas yapmak isteyen öğrencilerin tarihi süreçte ortaya çıkan dini grupların inanç, görüş ve usulleriyle alakalı tarihi kaynak ve metinlere ulaşabilmelerini, anlayabilmelerini ve mukayeseler yapabilmelerini sağlamak.
Dersin İçeriği el-Fıkhu´l-Ekber, Kitabu´t-Tevhid, e-Luma´ ve Usulu´d-Din gibi kelam ilminin önemli tarihi metinlerinin tahlili ve değerlendirilmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kelam ilminin ana kaynaklarını tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
2 Kaynakları okuyup değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
3 Mezheplerin görüşlerini mukayese eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
4 Kaynakları konuları dil ve üslüp özellikleri bakımından irdeleme, İslam inanç esaslarının müdafaasında izlediği yöntemleri öğrenme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
5 Kelam kaynaklarındaki kelam metotlarını analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
6 Kaynak eserlerden hareketle mezheplerin günümüzdeki durumlarını değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Klasik kaynaklara ulaşma ve okuyup anlamada usul
3 Metinleri tarihlendirme meselesi
4 Mezhebi taassupların metinlere yansıması.
5 1. Örnek Metin: Ebû Hanîfe/Fıkhul-ekber tanıtımı ve tahlili
6 el-Fıkhul-ekberde kaza- kader, irade ve iman konuları
7 2. Örnek Metin: Akidetüt-Tahavîde kaza-kader ve irade
8 3. Örnek Metin: Eş´arî´nin/el-Luma fi´r-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida tanıtımı ve tahlili
9 4. Örnek Metin: Eşarî/el-İbane an usûlid-diyâne örnek metin tahlili
10 5. Örnek Metin: Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd metninden örnek
11 6. Örnek Metin: Hakîm Semerkandî es-Sevâdül-a zam metninden örnek
12 7. Örnek Metin: Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd metninin tahlili
13 8. Örnek Metin:Kadı Abdulcebbar Şerhu´l-Usulu´l-Hamse tahlili
14 Genel değerlendirme.
Kaynaklar
Ders Notu [2] Eşarînin/el-Luma fir-redd alâ ehliz-zeyğ vel-bida
[3] Eşarî/el-İbane an usûlid-diyâne
[4] Matürîdî/Kitâbüt-tevhîd.
[5] Bâkıllânî/Kitâbüt-temhîd
[6]Cüveynî Kitâbül-irşâd, Akîdetün-nizâmiyye
[7]Hakîm Semerkandî/es-Sevâdül-a zam
[8]Kadı Abdulcebbar, Şerhu´l-Usulu´l-Hamse
Ders Kaynakları W.Montgomery Watt, İslam Düşüncesinin Teşekkül Devri, (çev. E.R.Fığlalı), Ankara 1981.
Abdullah b. Abdülmuhsin et-Türkî, Şerhul-Akîdetit-Tahaviyye, Beyrut, 1987.
Matüridi, Kitâbüt-Tevhîd Tercümesi, (çev. B. Topaloğlu), Ankara 2002.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6