Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ravi Tenkidi HAD 607 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Ravilerin güvenilirliklerini tespitte esas alınan ölçütleri tanımak

Dersin İçeriği

Ravi tenkidi ile ilgili temel kavramlar; Ravi tenkidi ilminin tarihçesi, önemi ve genel prensipleri; Ravide aranan şartlar ve ravinin kusurları; Cerh ve ta´dîl lafızları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ravi tenkidi ilminin tarihsel gelişimini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Performans Görevi,
2 Ravi tenkidinin temel kurallarını kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Performans Görevi,
3 Ravi tenkidinde kullanılan cerh ve ta´dil lafızlarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Performans Görevi,
4 Hadisin sened kritiğini yapabilme konusunda deneyimlidir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Performans Görevi,
5 Ravi tenkidine dair yazılmış eserleri mukayese eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Performans Görevi,
6 Nisbî (izâfî) cerh ve tadil kurallarını hadis ravilerine uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Cerh ve ta´dîlin lügat ve ıstılah anlamı
2 Ravi tenkidi ilminin doğuşu ve gelişmesi
3 Ravi tenkidinin hadis ve diğer ilimler açısından önemi
4 Ravi tenkidine dair yazılan eserler
5 Ravi tenkidi yapabilecek kişide aranan şartlar
6 Ravi tenkidinin temel kuralları
7 Ravide aranan şartlar: Adalet vasfı ve unsurları, zabt vasfı ve unsurları
8 Ravinin adaletle ilgili kusurları
9 Ravinin adaletle ilgili kusurları
10 Ravinin zabtla ilgili kusurları
11 Ravi hakkındaki değerlendirmelerin çelişmesi durumu
12 Temel ta´dîl lafızları
13 Temel cerh lafızları
14 Hangi anlama geldiği açık olmayan cerh ve taîl lafızları
Kaynaklar
Ders Notu

Leknevî, er-Raf´u ve´t-tekmîl fi´l-cerhi ve´t-ta´dîl (nşr. Abdülfattâh Ebû Gudde), Beyrût 1987

Ders Kaynakları

[1] Kâsım Ali Sa´d, Mebâhis fî ilmi´l-cerhi ve´t-ta´dîl, Beyrût 1988
[2] Emin Âşıkkutlu, Hadiste Ricâl Tenkidi, İstanbul 1997
[3] Münzirî, Cevâbü´l-Münzirî an es´ile fi´l-cerhi ve´t-ta´dîl, Haleb 1411 H.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak; Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak; Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak; Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 30 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6