Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Modernlikten Post Modernliğe Sos.Teori SOS 615 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA KEMAL ŞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Aydınlanmadan bu yana sosyal teorinin gelişim çizgini öğrenip analiz etmek.
Dersin İçeriği Bu derste modernliğin Aydınlanma ve sonrası döenmlere kadar giden tarihsel sürecinden başlayarak yaşadığımız yüzyıla damgasını vuran derin etkiler üzerinde durulacak, 50´li yıllarla birlikte ise toplum kuramında yerini postmodern teoriye bıraktığı süreç belli başlı kuramcıları özelinde tartışma konusu yapılacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Aydınlanma düşüncesini öğrenir Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Modernliğin kökenleri hakkında bilgi edinir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Modernlğin kuramcılarını tanır Anlatım, Sözlü Sınav, Ödev,
4 Endüstri toplumunu analiz eder Anlatım, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav,
5 Postmodern toplum kuramını öğrenir ve tartışır Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İlk aşama: Aydınlanma
2 Modernliğin kökenleri
3 Modernliğin kurumsal boyutları
4 Sosyoloji ve modernlik
5 Modernliğin kuramcıları:Marx,Durkheim,Weber
6 Kapitalist toplum olarak Endüstriel Toplumu:Marx ve Marksizm
7 Durkheim organik dayanışma
8 Weber ve çelik kafes
9 Modernliğin krizleri:Yüksek modernlik mi yoksa postmodernlik mi?
10 Postmodern toplum kuramının yükselişi
11 Lyotard ve postmodern durum
12 Foucault ve postmodern toplum bilimi
13 Derrida, Baudrillard ve yapısöküm ve hipergerçeklik
14 Modernlik ve postmodernliğin eleştirisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1.Modernity, Polity Press, 1992, Modernliğin Sonuçları, Ayrıntı Yay.1994.
2.Charles Taylor,Malaise of Modernity, Anansi,1991-Modernliğin Sıkıntıları,Ayrıntı Yay.1995.
3.Peter Wagner, A Sociology of Modernity, Routledge,1994-Modernliğin Sosyolojisi,Sarmal, 1996.
4.Anthony Giddens,Modernity and Self-Identity,Polity Press,1991.
5.Anthıny Giddens,Modernliğin Sonuçları,Ayrıntı Yayınları,1994.
6.Zygmunt Bauman,Modernlik ve Müphemlik,Ayrıntı Yay.2004.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.Toplumsal konu ve problemleri sosyolojik bir yaklaşımla ele alıp çözümleyebilecek teorik bilgi donanımına sahip olmak. X
2 2. Hem teorik hem uygulamalı bir sosyolojik araştırmayı yürütebilecek yöntem bilgisini edinmiş olmak. X
3 3. Sosyolojik bilginin ediniminde ve kullanımında salt tekrarlayıcı değil, özgün ve katkı sağlayıcı bir çaba içinde olmak. X
4 4. Genel sosyolojik bilgiye sahip olmanın ötesinde ilgi alanına göre sosyolojinin alt disiplinlerinde daha derinlikli araştırma ve çalışmalarla uzmanlaşmak. X
5 5. Sosyal bilimlerde geliştirilen bilgi ve yaklaşımlara eleştirel ve sorgulayıcı bakma becerisi kazandırmak. X
6 Bilimsel grup çalışmaları yapabilecek yabancı dil yeterliğine ulaşmak X
7 Disiplinler arası araştırma yapabilme donanımına sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 30
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 8 8
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6