Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sünek Çelik Yapı Sistemlerinin Tasarımı INM 605 0 3 + 3 3 6
Ön Koşul Dersleri

yoktur

Önerilen Seçmeli Dersler

yoktur

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ELİF AĞCAKOCA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Yoktur

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

1. Malzeme özelliklerinin ve yapı elemanlarının birleşimlerinin tasarımı, imalatı ve kalitesinin taşıyıcı sistemin sünek davranışına etkisinin anlaşılması.

2. Çelik yapı taşıyıcı sistemlerinin plastik davranışının enerji yutma kapasiteleri üzerine etkisinin anlaşılması.

3. Plastik analizin, kapasite tasarımı ve yanal itme analizine uygulanması, çelik sünek yapıların tasarımı ile ilgili ulusal ve uluslar arası standartların doğru uygulanmasının sağlanması.

 

Dersin İçeriği

Çelik yapı malzemesinin sünek tasarım için önemli özellikleri, plastisite, histeresis, Bauschinger etkisi, kaynaklı birleşimlerin gevrekliği, yüksek ve düşük tekrarlı yorulma, malzeme modelleri, plastik davranışın sağladığı üstünlükler, kesitlerin plastik davranışı, plastik analizin sünek yapı tasarımına uygulanması, merkezi güçlendirilmiş çerçeveler, dışmerkez güçlendirilmiş çerçeveler, sünek rijit çerçevelerin yatay yükler altındaki davranışı, rijit sünek çerçevelerde kolonların tasarımı, kolon-kiriş birleşimlerinde panel bölgesi tasarımı ve davranışının modellenmesi, kolonkiriş birleşiminin davranışı, sünek tasarım yöntemi, sünek rijit çerçeve tasarımının ilkeleri, sismik limit durum yaklaşımı, sismik yük azaltma ve deplasman büyütme faktörleri, modern standardlarda sismik boyutlandırma yöntemleri, çelik kirişlerin stabilitesi ve plastik dönme kapasiteleri, çevrimsel kiriş burkulması, pasif enerji yutma sistemleri ve bunların yapı sistemlerinde kullanımı.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sünek yapı tasarımını etkin bir şekilde gerçekleştirebilmek. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Yapısal birleşimlerin yapısal sünekliği destekleyecek kalitede tasarımnı gerçekleştirebilme ve imalatını denetleyebilme. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Sünek yapı tasarımı ile ilgili ulusal ve uluslar arası standartları doğru kullanabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Ders içeriğine ait konulardaki güncel yayınları takip edebilme. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yapısal çelik malzeme özellikleri.
2 Kaynaklı birleşimlerin gevrekliği
3 Lamelar yırtılma ve sünek tasarıma etkisi.
4 Malzemenin gerilme-deformasyon davranış modelleri.
5 Kesitlerin plastik davranışı, artık gerilmelerin etkisi.
6 Tekrarlı yükler altında çevrimsel plastik davranış.
7 Kesitlerin plastik moment taşıma kapasitesi ile normal kuvvet, kesme kuvveti ve burulma momenti karşılıklı etkileşimi .
8 Sismik boyutlandırma yönteminin gelişimi, yapı davranış katsayısının hesabıyla ilgili bir yöntem.
9 Kapasiteye göre boyutlandırmanın esasları.
10 Merkezi ve dışmerkez çaprazlı çelik perdeler, “Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik”in konuyla ilgili yorumu.
11 Sünek kiriş-kolon birleşimleri, tasarım ilkeleri ve “Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik”in konuyla ilgili yorumu.
12 Öğrenci semineri ; “merkezi çaprazlı çelik perdeler” konusunda ASCE Journal of Structural Engineering dergisinde yayınlanmış en az iki makalenin yorumu olan yazılı ve sözlü sunum.
13 Öğrenci semineri ; “dışmerkez çaprazlı çelik perdeler” konusunda ASCE Journal of Structural Engineering dergisinde yayınlanmış en az iki makalenin yorumu olan yazılı ve sözlü sunum.
14 Öğrenci semineri ; “sünek kiriş-kolon birleşimleri” konusunda ASCE Journal of Structural Engineering dergisinde yayınlanmış en az iki makalenin yorumu olan yazılı ve sözlü sunum.
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim Üyesi TarafındanHazırlanan Ders Notları

Ders Kaynakları

1. Bruneau, M., Uang, C.-M. and Whittaker, A., “Ductile Design of Steel Structures” 2nd edition , McGraw Hill Co. Inc. , 2011.

2. Green, M.B., “Earthquake Resistant Building Design and Construction”, Van Nostrand Reinhold Co. , 1981.

3. Applied Technology Council (ATC),  “Structural Response Modification Factors”, Report No. ATC-19 , Redwood City , 1995.

4. Applied Technology Council (ATC), “A Critical Review of Current Approaches to Earthquake Resistant Design”, Report No. ATC-34, Applied Technology Council , Redwood City , 1995.

5. Blodgett, O.,  “Evaluation of Beam-to-Column Connections, SAC Steel Moment Frame Connections”, Advisory No. 3, SAC 95/01, SAC Joint Venture, Sacramento, 1995.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 20
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ara Sınav 3 2 6
Kısa Sınav 3 2 6
Ödev 2 70 140
Final 3 2 6
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6