Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İçten Yanmalı Motorlarda Aşırı Doldurma | MKM 546 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HALİT YAŞAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. HALİT YAŞAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilere, içten yanmalı motorlarda aşırı doldurmanın nedenleri, motorların uygulama alanının genişletilmesine olan katkıları, aşırı doldurmanın teorik ve pratik temelleri, sistem elemanlarının ilişkilerinin optimizasyonu, uygulamadaki problemler ve gelişme yönleri, bütün sistemin modellenmesi hakkında bilgiler vermek ve uygulamadan güncel örnekler göstermektir. |
Dersin İçeriği | Giriş, Tarihçe, Performans arttırıcı bir yöntem olarak aşırı doldurma, Aşırı doldurma sistemlerinin sınıflandırılması, Aşırı doldurmanın termodinamiği, Doldurucu ve motorun debi-basınç oranı karakteristikleri, Temel parametreler, Motor-doldurucu uyumu, Türbin-motor eş çalışması, Enerji dönüşüm metotları, Aşırı doldurmanın motorların performans ve emisyon karakteristiklerine etkileri, Ara soğutma. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Aşırı doldurmalı motorlar hakkında detaylı bilgi sahibidir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Aşırı doldurmanın motorun performansına ve egzoz emisyonlarına etkisi konusunda bilgi sahibidir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | Aşırı doldurmalı bir motoru termodinamik olarak modeller | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Proje Temelli Öğrenme , | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Ara soğutma yöntemlerini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Motorlarla ilgili temel bilgiler ve kavramlar | |
2 | Aşırı doldurmanın amacı, avantaj ve dezavantajları | |
3 | Aşırı doldurma yöntemleri | |
4 | Mekanik aşırı doldurma | |
5 | Türbo aşırı doldurma | |
6 | Aşırı doldurmanın termodinamiği | |
7 | Aşırı doldurmanın termodinamiği | |
8 | Aşırı doldurmanın termodinamiği | |
9 | Türbo kompresörlü bir motorun çevrim analizi | |
10 | Türbo kompresörlü bir motorun çevrim analizi | |
11 | Aşırı doldurmalı motorlarda ara soğutma, ara soğutmada kullanılan yöntemler | |
12 | Aşırı doldurmalı motorlarda volumetrik verim | |
13 | Aşırı doldurmanın motor performansına etkisi | |
14 | Aşırı doldurmanın egzoz emisyonlarına etkisi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] HEYWOOD, J.H., "Internal Combustion Engine Fundamentals", Mcgraw-Hill, Internatinal Editions, 1988. [2] TAYLOR, "The Internal Combustion Engines in Theory & Practice", M.I.I. Press Massachusetts, Fourth Printing, 1980. [3] Stone, R., “Introduction to Internal Combustion Engines“, Macmillan, London,1992. [4] Ferguson, C.R., Kirkpatrick, A.T., “Introduction to Internal Combustion Engines“, John Wiley & Sons, Inc., New York, 2001. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | X | |||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | X | |||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | X | |||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | X | |||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | X | |||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | X | |||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |