Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hidrolik ve Pnömatik Sistem Tasarımı MKM 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ÜNAL UYSAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Hidrolik ve pnömatik devreleri uygulanmasının daha güvenli bir şekilde yapılabilmesi için gerekli olan analitik ve teknik yaklaşımlarını vererek, öğrencilerin hidrolik ve pnömatik kontrol alanında uzmanlaşmasında yararlı olmaktır.
Dersin İçeriği Hidrolik ve pnömatik kontrol sistemleri ve elemanları. Yer ve basınç algılama. Devre yerleşim planı, gösterilmesi ve sunulması, Denetim problemi çözümlemesi, Ardışık devreler için tasarım metot kavramları. Ardışık mantık devre tasarımı, Birleştirmeli devre tasarımı. Karışık kontrol devre tasarımı, Hidrolik ardışık güç sistemi için pnömatik kontrol. Hidrolik sistemlerin kontrolu ve sentezi. PLC uygulamaları.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hidrolik ve pnömatik sistemleri hakkında detaylı bilgi sahibi olmak
2 Hidrolik ve pnömatik sistemlerini analiz ve sentez edebilme yetisini kazanmak
3 Hidrolik ve pnömatik sistemlerini kontrol ve tasarım edebilmektir
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hidrolik ve Pnömatik Denetim Sistemleri ve Elemanları. 1. Hafta Sunusu
2 Yer ve Basınç Algılama Elemanları. 2. Hafta Sunusu
3 Devre Yerleşim Planı, Gösterilmesi ve Sunulması. 3. Hafta Sunusu
4 Boolean Aritmetiği 4. Hafta Sunusu
5 Kontrol Problemi Çözümlemesi. 5. Hafta Sunusu
6 Ardışık Devreler için Tasarım Metot Kavramları. 6. Hafta Sunusu
7 Ardışık Mantık Devre Tasarımı. 7. Hafta Sunusu
8 Birleştirmeli Devre Tasarımı. 8. Hafta Sunusu
9 Karışık Kontrol Devre Tasarımı. 9. Hafta Sunusu
10 Hidrolik Ardışık Güç Sistemi için Pnömatik Denetim. 10. Hafta Sunusu
11 Hidrolik Sistemlerin Denetimi ve Sentezi. 11. Hafta Sunusu
12 Çeşitli Uygulama Örnekleri 12. Hafta Sunusu
13 PLC Elemanlarının Tanıtılması ve PLC Programlama 13. Hafta Sunusu
14 Akışkan Gücü için PLC. 14. Hafta Sunusu
Kaynaklar
Ders Notu Arslan, Ş., ´Hidrolik ve Pnömatik Sistem tasarımı Ders Notları´, Sakarya Üniversitesi, 2001.
Ders Kaynakları 1. Rohner, P., ´Fluid Power Logic, Circuit Design´ The Macmillan Press Ltd., 1979.
2. Rohner, P., ´Pneumatic Control for Industrial Automation´, AE Press, Melbourne, 1981.
3. Stecki, J. S., Garbacik, A., and Szewczyk, K., ´Control of Hydraulic Systems´, Monash University, 1990.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Ödev 10
1. Sözlü Sınav 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 15
1. Performans Görevi (Seminer) 30
2. Performans Görevi (Laboratuvar) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Sözlü Sınav 2 15 30
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 40 40
Toplam İş Yükü 191
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,64
Dersin AKTS Kredisi 6