Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Medikal Bilişim Sistemleri | EEM 590 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı |
Bilişim, bilgi ve iletişim sözcüklerinin birleştirilmesi ile türetilmiş olup, bilginin anlamlı bir formatta dolaşımını ve paylaşımını ifade etmektedir. Medikal Bilişim Sistemleri ise değişik Tıp disiplinleri arasında bir kesişim kümesinde yer almaktadır. Buradan hareketle Medikal Bilişim Dersi medikal dünyasındaki elektronik/bilgisayar tabanlı bilgilerin üretimi, toplanması, değerlendirilmesi, sağlık standartlarına uygun olması, sayısal hesaplama teknikleri ile analizi, saklanması, işlenmesi, sunulması ve arşivlenmesi süreçlerinin tamamı ile ilişkilendirilebilir. |
Dersin İçeriği | Medikal bilişimi (tanımı, uygulama alanları), tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları (veritabanı oluşturma, tıbbi laboratuar otomasyonu, hasta kayıt otomasyonu),sağlık bilgi standartları (HL7 standardı, DICOM), iletişim ortamları (bant genişliği), elektronik sağlık kayıtları (tanımı, 8-çekirdek fonksiyonu, hasta barkodlama sistemi), parmak izi tanıma (görüntü algılama, işleme, doğrulama), elektronik sağlık kartları (optik kartlar, manyetik kartlar, akıllı kartlar), medikal görüntü arşivleme teknikleri |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Medikal alanda bilgi teknolojileri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | Medikal alanda elektronik yapı altında yürütülen sistemler hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
3 | Medikal alanda elektronik/bilgisayar tabanlı bilgilerin toplanması, incelenmesi, analizi vs. hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
4 | Elektronik/bilgisayar tabanlı verilerin sayısal hesaplama teknikleri analizi, işlenmesi vs. hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
5 | Medikal alandaki E-arşivleme hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Benzetim, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıp bilişimi | |
2 | Tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları | |
3 | Tıpta elektronik ve bilgisayar uygulamaları | |
4 | Sağlık bilgi standartları | |
5 | Tıbbi iletişim ortamları | |
6 | Elektronik sağlık kayıtları | |
7 | Elektronik sağlık kayıtları | |
8 | Parmak izi tanıma | |
9 | Parmak izi tanıma | |
10 | Elektronik sağlık kartları | |
11 | Elektronik sağlık kartları | |
12 | Medikal görüntülerin sayısal olarak işlenmesi | |
13 | Veri ve görüntü sıkıştırma teknikleri | |
14 | Veri ve görüntü sıkıştırma teknikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi | X | |||||
2 | Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi | X | |||||
3 | Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi | X | |||||
4 | Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi | ||||||
5 | Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi | X | |||||
6 | Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi | ||||||
7 | Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri | ||||||
8 | Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi | ||||||
9 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi | ||||||
10 | Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği | ||||||
11 | Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi | ||||||
12 | Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |