Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Seramik Üretimi MTM 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AHMET ATASOY
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Geleneksel ve ileri seramik kavramları, endüstriyel uygulamaları, kullanım alanları ve termo-mekanik özellikleri hakkında bilgi vermek, yeni nesil işlenebilir (MAX fazlı) seramikler ve seramik sistemlerini tanımak, aşırı yüksek sıcaklıkta kullanılan seramik malzemeleri ve özelliklerini, üretim yöntemleri hakkında bilgi vermek

Dersin İçeriği

Seramik ve ileri seramik malzemelerin kristal yapıları, sınıflandırılması,  termo-mekanik özellikleri, kullanım alanları, İleri seramik hammaddeleri ( Oksit, Metalik, Karbür, Nitrür, veya 2li 3lü karışımlar), ileri seramiklerin üretim yöntemleri (SPS, SHS, CVD), MAX fazlı ileri seramik sistemler, özellikleri kullanım alanları ve üretimi 312 Ti3SiC2, seramiklerin şekillendirilmesi, UHTC- Aşırı yüksek sıcaklık seramikleri, özellikleri ve üretimi, Kompozit teorisi, İleri seramik matris kompozitler, 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geleneksel ve ileri seramik kavramlarını tanımlar ve özelliklerini ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
2 İleri seramiklerin termo mekanik özelliklerine bağlı olarak kullanım şartları belirler ve uygular Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
3 İleri seramik ham maddelerini, prosesleri ve üretim yöntemlerini tanımlar ve karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
4 Yeni nesil seramik ve sistemlerini tanımlar, özeliklerine bağlı olarak kullanım amacını ve ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
5 Kompozit ve seramik matris kompozit kavramını tanımlar ve endüstriyel uygulamalara ilişkilendirir Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Seramik ve ileri seramik malzemelerin kristal yapıları, sınıflandırılması,
2 Termo-mekanik özellikleri, kullanım alanları,
3 İleri seramik hammaddeleri ( Oksit, Metalik, Karbür, Nitrür, veya 2li 3lü karışımlar),
4 Seramiklerin şekillendirilmesi ve toklaştırılması (pişirimi) Forming and densification of ceramics
5 ileri seramiklerin üretim yöntemleri (SPS, SHS, CVD),
6 Oksit esaslı seramikler, Zirkonya, alümüna, mullite
7 Nitrür esaslı seramikler, bor nitrür, silisyum nitrür, SiAlON seramikler
8 Karbür esaslı seramikler, bor karbür, titanyum karbür,
9 Borür esaslı seramikler, ZrB2, TiB2,
10 Yeni nesil seramikler : MAX fazlı seramik sistemler, özellikleri kullanım alanları
11 MAX fazlı Ti3SiC2 üretimi
12 UHTC- Aşırı yüksek sıcaklık seramikleri, özellikleri ve üretimi,
13 UHTC- ZrB2/ZrC//SiC-Al2O2 üretimi
14 Seramik kompozit teorisi,
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

Clasic and Advanced Ceramics From Fundementals to Applications, R B Heimanm, Wiley

MAX Phases: Properties of Machinable Carbides and Nitrides. MW Barsoum, 2010, Wiley.

Ceramics Science and Technology v3. Synthesis and Processing. R. Reidel, 2012, Wiley.

Ultra-High Temperature Ceramics: Materials for Extreme Environment Application. W G. Fahrenholtz. 2014 Wiley.

MAX Phases and Ultra-High Temperature Ceramics for Extreme Environments,  I. M Low, IGI, 2013  

Handbook of Ceramic Composites, N P. Bansal, Kluwer, 2005

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
1 Mühendislik alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşabilme, bilgiyi değerlendirme, yorumlama ve uygulama becerisi X
1 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
2 Sınırlı ya da eksik verileri kullanarak bilimsel yöntemlerle bilgiyi tamamlayabilme ve uygulama becerisi; değişik disiplinlere ait bilgileri bütünleştirebilme becerisi X
3 Mühendislik problemlerini kurgulayabilme, çözmek için yöntem geliştirme ve çözümlerde yenilikçi yöntemler uygulama becerisi X
4 Yeni ve orijinal fikir ve yöntemler geliştirme becerisi; sistem, parça veya süreç tasarımlarında yenilikçi çözümler geliştirebilme becerisi X
5 Mühendislikte uygulanan modern teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Analitik, modelleme ve deneysel esaslı araştırmaları tasarlama ve uygulama becerisi; bu süreçte karşılaşılan karmaşık durumları analiz etme ve yorumlama becerisi X
6 Yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler geliştirir. X
7 Gereksinim duyulan bilgi ve verileri tanımlama, bunlara ulaşma ve değerlendirmede ileri düzeyde beceri X
8 Çok disiplinli takımlarda liderlik yapma, karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilme ve sorumluluk alma becerisi X
9 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, o alandaki veya dışındaki ulusal ve uluslar arası ortamlarda sistematik ve açık bir şekilde yazılı ya da sözlü olarak aktarabilme becerisi X
10 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetme yeterliliği X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
11 Mesleğinin yeni ve gelişmekte olan uygulamaları hakkında farkındalık; gerektiğinde bunları inceleme ve öğrenebilme becerisi X
12 Mühendislik uygulamalarının sosyal ve çevresel boyutlarını anlama ve sosyal çevreye uyum becerisi
12 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 15
2. Performans Görevi (Seminer) 20
2. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 2 10 20
Performans Görevi (Seminer) 1 16 16
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 162
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,48
Dersin AKTS Kredisi 6