Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Organik Moleküllerin Yapı Aktivite İlişkisi KIM 595 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Yok

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA KÜÇÜKİSLAMOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Organik moleküllerin biyolojik ortamlardaki davranışları hakkında bilgilerin birikmeye başlamasından bu yana yapı-aktivite ilişkileri kavramı giderek önem kazanmış ve artık bilimsel yayınlarda istenen ve aranan bir çalışma olmuştur. Bu bağlamda, sentezlenen yeni moleküllerin biyolojik olarak ne tür aktivite göstereceği hakkında öngörü sahibi yapmak, organik moleküllerin gösterdiği aktiviteler ile arasındaki ilişkiler hakkında yorum yapabilme kabiliyeti kazandırmak amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Yapı-aktivite ilişkisi kavramı; Biyolojikçe aktif organik moleküllerin taranması ve belirlenmesi; Organik bileşiklerde aktivite gösteren fonksiyonel gruplar ve bu grupların etki mekanizmaları; Biyolojik etki tarama yöntemi; Kimyasal çeşitleme yöntemi; Literatürde son yıllardaki çeşitli yayınların taranması ve bu yayınlardaki yapı-aktivite ilişkilerinin incelenmesi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yapı-aktivite ilişkisi kavramını bilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Yapı-aktivite ilişkisine uygun yeni moleküller türevlendirebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
3 Yapı-aktivite ilişkilerini yorumlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yapı-aktivite ilişkisi kavramı Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
2 Biyolojikçe aktif organik moleküllerin taranması ve belirlenmesi Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
3 Biyolojikçe aktif organik moleküllerin taranması ve belirlenmesi Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
4 Organik bileşiklerde aktivite gösteren fonksiyonel gruplar ve bu grupların etki mekanizmaları Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
5 Organik bileşiklerde aktivite gösteren fonksiyonel gruplar ve bu grupların etki mekanizmaları Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
6 Organik bileşiklerde aktivite gösteren fonksiyonel gruplar ve bu grupların etki mekanizmaları Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
7 Biyolojik etki tarama yöntemi Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
8 Biyolojik etki tarama yöntemi Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
9 Ara sınav
10 Kimyasal çeşitleme yöntemi Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
11 Kimyasal çeşitleme yöntemi Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
12 Literatürde son yıllarda çıkan çeşitli yayınların taranması ve yapı-aktivite ilişkilerinin incelenmesi Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
13 Literatürde son yıllarda çıkan çeşitli yayınların taranması ve yapı-aktivite ilişkilerinin incelenmesi Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
14 Literatürde son yıllarda çıkan çeşitli yayınların taranması ve yapı-aktivite ilişkilerinin incelenmesi Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Şener, E.A., Yalçın, İ., “Kantitatif Yapı-Etki İlişkileri Analizleri”. Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları, 2003.

Ders Kaynakları

[2] Nicolaou, K.C., Montagnon, T., ‘Molecules that changed the world’. Wiley-VCH, 2008.

[3] Balcı, M., ‘Organik Kimya Reaksiyon Mekanizmaları’. ODTÜ Yayınları, 2008.

[4] Periyodik Yayınlar

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular. X
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. X
10 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6