Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İleri Membran Prosesleri KIM 562 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYNUR MANZAK
Dersi Verenler Doç.Dr. AYNUR MANZAK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Membran, membran prosesleri ve kullanımı hakkında bilgi vermek

Dersin İçeriği

Membranların Fizikokimyası; Membran Hazırlama Metotları; Emülsiyon Tipi Sıvı Membranlar; Destekli Sıvı Membranlar; Polimer İçerikli Membranlar; Diyaliz; Elektrodiyaliz; Ters Ozmos; Ultrafiltrasyon; Mikrofiltrasyon.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Membranın tanımı ve membran proseslerinin kısaca tanıtılması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Organik ve inorganik (seramik ) membranların hazırlanması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Çeşitli gaz karışımlarının, özellikle ticari öneme sahip gaz karışımlarının bileşenlerine ayrılması veya istenmeyen bazı bileşenlerin giderilmesi (havanın bileşenlerine ayrılması; doğal gazdan istenmeyen bazı bileşenlerin (H2S, CO2) giderilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Organik-organik ve organik-su karışımlarının pervaporasyonla ayrılmasının gerçekleştirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Ters ozmos ile deniz suyundan içme suyu elde edilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Emülsiyon ve destekli sıvı membranlarla liç çözeltilerinden değerli veya ağır metallerin ekstraksiyonu ve ayrılması; biyokimyasal olarak elde edilen ürünlerin ayrılması ve konsantre hale getirilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Ödev,
7 Membran elektroliziyle tuz çözeltilerinden sudkostik ve Cl2 elde edilmesi veya diğer inorganiklerin ve organiklerin elde edilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
8 Ultrafiltrasyon ve mikrofiltrasyonla havadaki veya sulardaki kolloidal taneciklerin tutulması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Membran ve Membran Prosesleri Sayfa 1-10
2 Membranların Fizikokimyası Sayfa 11-15
3 Membranların Hazırlanması ve Karakterizasyonu Sayfa 16-28
4 Membran Modülleri Sayfa 29-35
5 Pervaporasyon Sayfa 36-47
6 Gaz Ayırma Sayfa 48-59
7 Ters Ozmos Sayfa 60-75
8 Sıvı Membranlar Sayfa 76-88
9 Ultrafiltrasyon Sayfa 89-97
10 Mikrofiltrasyon Sayfa 98-109
11 ARA SINAV
12 Diyaliz ve Elektrodiyaliz Sayfa 110-125
13 Membran Elektrolizi Sayfa 126-139
14 Biyotıpta Kullanılan Membranlar Sayfa 140-155
Kaynaklar
Ders Notu

[6] O. Tutkun, Membran Prosesleri, SAÜ, Adapazarı, 1998

Ders Kaynakları

[1] C.E.Rogers, Permselective Membranes, Dekker, New York, 1971.
[2] R.Rautenbach, R. Albrecht, Membrane Processes,Wiley, New York, 1981.
[3] E.Drioli, M.Nakagaki, Membrane and Membrane Processes, Plenum, London,1984
[4] Y.Osada, T.Nagakawa, Membrane Science and Technology,Dekker,Basel, 1992
[5] W.S. Ho, K.Sirkar, Membrane Handbook, Chapman-Hall, New York, 1992.
[6] O.Tutkun, Membran Prosesleri, SAÜ, Adapazarı, 1998.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular.
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular.
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular.
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular.
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir.
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir.
10 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6