Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma Metotları KIM 561 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUSTAFA ŞAHİN DÜNDAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Lisansüstü eğitim ve öğretimde, araştırma projesi ve tezinin literatür taramasından başlayarak yazımına kadar safhada araştırma ile çeşitli tekniklerin anlatımı, deneysel sonuçların yorumlanması, olası hataların hesaplanması ve istatistiksel analizlerin yapılması gerekir.
Dersin İçeriği Bilimsel araştırma ve teknolojinin önemi; Bilimsel araştırmalarda amaç ve araştırma türleri; Araştırma konusunun seçimi ve geçici planın hazırlanması; Kaynak araştırmasında kütüphanelerden yararlanılması; Araştırmanın (makale, bildiri, tez, rapor) kurallara uygun olarak yazımı; Araştırmada internetin rolü; Deneysel verilerin elde edilmesi ve yorumlanması; Hata analizi; İstatistiksel analiz.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bilimsel araştırma ve teknolojinin önemi; Bilimsel araştırmalarda amaç ve araştırma türleri Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Araştırma konusunun seçimi ve geçici planın hazırlanması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Kaynak araştırmasında kütüphanelerden yararlanılması; Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Araştırmanın (makale, bildiri, tez, rapor) kurallara uygun olarak yazımı Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Araştırmada internetin rolü; Deneysel verilerin elde edilmesi ve yorumlanması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Hata analizi; İstatistiksel analiz Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilimsel araştırma ve teknolojinin önemi; Bilimsel araştırmalarda amaç ve araştırma türleri Ders Notları
2 Araştırma konusunun seçimi ve geçici planın hazırlanması; Kaynak araştırmasında kütüphanelerden yararlanılması
3 Araştırmanın (makale, bildiri, tez, rapor) kurallara uygun olarak yazımı
4 ÖDEV
5 Araştırma için literatür taraması ve veri tabanlarında araştırma
6 Herhangi bir araştırma için literatür taramasının uygulamalı olarak yapılması
7 Makale Yazımında özet ve tartışmada dil kullanımı
8 Tartışma, Yöntem ve Sonuçlar Bölümünde Dil Kullanımı
9 Makale veya bildirinin hazırlanması
10 ARA SINAV
11 Seminer verme teknikleri
12 Makale veya bildirinin dergi veya konferansa sunulması
13 Yapılan araştırmanın sunumu (Seminer)
14 Yapılan araştırmanın sunumu
Kaynaklar
Ders Notu [2], [3], [4]
Ders Kaynakları [1] Z. Dinçer, Bilimsel Araştırma ve İnternete Bağlı Bilgi Merkezleri El Kitabı, Elim Kitabevi, Bursa, 1998.
[2] N. Karasar, Bilimsel Araştırma Yöntemi, Eğitim Danışmanlık Ltd., Ankara, 1994.
[3] N.Karasar, Araştırmalarda Rapor Hazırlama, Eğitim Danışmanlık Ltd., Ankara, 1994.
[4] Research Methods Lecture Notes, Loughborough University of Technology, UK, 1977.
[5] R. A. Day, Bilimsel Bir Makale Nasıl Yazılır ve Yayımlanır?, TÜBİTAK Yayını, Ankara, 1996.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
1 Yüksek lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, aynı ya da farklı bir alandaki bilgilerin genişletilmesi ve derinleştirilmesi ile birlikte, bilimsel araştırma yaparak bilgiye ulaşır, yorumlama ve uygulama yaparak bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır.
2 Alanındaki sınırlı ya da eksik verileri kullanarak deneysel yöntemlerle bilgiyi geliştirir, edinilen bilgileri bilimsel, toplumsal ve etik sorumluluk ile kullanır.
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
3 Alanındaki bir problemi bağımsız olarak kurgulayıp deneysel çözüm yöntemi geliştirir ve sonuçları değerlendirerek gerektiğinde ileri derecedeki araştırmalara uygular. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve ileri derecede gerçekleştirdiği kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarır.
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular.
6 Alanı ile ilgili konularda ileri derecede strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirerek uygular.
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
7 En az bir yabancı dilde iyi derecede sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahiptir. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2)
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir. X
8 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılım ve donanım bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır ve yeni problem çözme yöntemleri geliştirir.
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. X
9 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uluslar arası alanda duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilir ve denetleyebilir. X
10 Alanında özümsediği bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini disiplinler arası ileri derecedeki çalışmalarda uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6