Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziği Nazariyatı ve Solfeji (Thm) Vı TMB 401 7 2 + 2 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SERTAN DEMİR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk halk müziğinde uzun hava türlerini tanımak, Uzun havaların solfejini ve diktesi yapmak.

Dersin İçeriği

Türk halk müziğinde bulunan türlerin yapısal özellikleri, uzun havaların solfej ve dikteleri ile Türk halk müziğinde kullanılan enstrümanları kavramak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uzun hava türlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 uzun havaları notaya alıp, solfejini yapabilir Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Türk halk müziğinde kullanılan enstrümanları tanır. Anlatım, Gösteri, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Uzun hava solfeji ve diktesi yapılırken dikkat edilecek hususlar, Uzun hava terimi ve tür olarak uzun havalar.
2 Tür olarak Bozlak havaları, bozlakların solfeji, dikte çalışmaları, bağlama enstrümanı ve kullanım alanı. Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
3 Tür olarak Bozlak Havaları, bozlakların solfeji, dikte çalışmaları, bağlama enstrümanı ve kullanım alanı. Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
4 Tür olarak Barak havaları, barakların solfeji, dikte çalışması, zurna ve zambır enstrümanları ile kullanım alanları. Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
5 Tür olarak Gurbet Havaları, gurbet havalarının solfeji, dikte çalışması, kabak kemane enstrümanı ve kullanım alanı. Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
6 Tür olarak Yol Havaları, Yol Havalarının solfeji, dikte çalışması, kemençe enstrümanı ve kullanım alanı. Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
7 Tür olarak Çamşıhı havaları, Çamşıhı Havalarının solfeji, dikte çalışması, kaval enstrümanı ve kullanım alanı Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
8 Tür olarak Arguvan Havaları, Arguvan havalarının solfeji, dikte çalışması, asma davul enstrümanı ve kullanım alanı. Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
9 Tür olarak Maya Havaları, Maya havalarının solfeji, dikte çalışması, mey ve zurna enstrümanları ve kullanım alanı Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
10 Tür olarak Ela Gözlü Havaları, Ela Gözlü havalarının solfeji, dikte çalışması, klarinet enstrümanı ve kullanım alanı. Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
11 Tür olarak Gazel Havaları, Gazel havalarının solfeji, dikte çalışması, kanun enstrümanı ve kullanım alanı. Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
12 Tür olarak Müztezad Havaları, Müstezad Havalarının solfeji, dikte çalışması, ud enstrümanı ve kullanım alanı. Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
13 Tür olarak Hoyrat havaları, Hoyrat Havalarının solfeji, dikte çalışması, keman enstrümanı ve kullanım alanı. Mahalli sanatçıların uygun eserlerinin dinlenilmesi.
14 Diğer uzun havaların solfejleri, tar ve tulum enstrümanları ile kullanım alanları.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ekici, Savaş (2003), Yayımlanlamış ders Notları, Türk Halk Müziği Bilgileri, Gaziantep Üniversitesi TMDK, Gaziantep

Demir, Sertan (2013), Türk Halk Müziğinde Türler, Usar Yay., İstanbul.

.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Türk müziğinin yanında, müziği bütün yönleriyle araştırırken, diğer yandan öğrendiği bilgileri sentezleyip çağın gereklerini dikkate alarak eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Müzik insanı olarak kendini sürekli geliştirir; mesleki etik kurallara uygun bilgi ve becerileri diğer bilim alanlarıyla ilişkilendirip bağlar kurmaya çalışır. X
3 Müziğin sanatın bir kolu olmasının yanında , eğitim alanındaki yerini de dikkate alarak inceler, kültürel gelişimini izler ve tarihi süreç içinde ele alır. X
4 Özellikle bir millet adını taşıması hasebiyle Türk müziğinin, tarih içindeki yerini ve önemini bilerek diğer kültürlerle olan alışverişini geniş bir bakış açısıyla analiz eder. X
5 Türk müziği, kültürü, tarihi, edebiyatı, nazariyatı ve solfeji ve enstrüman bilgisiyle desteklenir. Müziğini kavrayıp, geçmişiyle beraber geleceğe aktaracak düzeyde bilgiye sahip olunmasını sağlar. X
6 Alanıyla ilgili gerekli doküman bulma , araç gereç ,kaynak ile arşive sahip olmanın yollarını gösterir ve sağlar. X
7 Bilim uzmanlığına aday öğrenciler yetiştirirken, eğitim alanında da ders verecek formasyona sahip dersleri de öğretir. X
8 Bilimsel bakış açısıyla kültürümüzün analiz edilmesini öğrenirken diğer kültürlerle de sentez yapacak yeterliliğe sahip olma becerisi kazandırır. X
9 Müzik sanatından yola çıkarak, estetik bakış açısını diğer sanat dallarında da uygulama yeterliliğini sağlar. X
10 Teknolojiyi müzik alanında uygulama konusunda yeterli bilgiye sahip olmayı sağlar. X
11 Alanı ile ilgli yabancı kaynakları izleyebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (European Language Portfolio Scale, Level B1).
12 Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı İleri Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 2
2. Ödev 2
1. Performans Görevi (Arazi Çalışması) 20
3. Ödev 2
2. Kısa Sınav 20
4. Ödev 2
5. Ödev 2
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 1 10
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 5 3 15
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5