Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Elektronik I | EEM 301 | 5 | 4 + 2 | 5 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | Elektrik devreleri I ve II derslerini almış olmak |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ÖZHAN ÖZKAN, Prof.Dr. MEHMET RECEP BOZKURT, |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Dr. M. Kürşad Uçar, Arş. Gör. İbrahim Mucuk, Arş. Gör. Kemal Kalaycı, Arş. Gör. Halime Hızarcı |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Yarı iletkenlerin sınıflandırılması, fermi enerji seviyelerinin belirlenmesi, PN jonksiyonları ve yarıiletken diyotun, bipolar jonksiyon tranzistörlerin, MOS transistorlerin ve JFET´lerin çalışma prensiplerinin açıklanması, yarıiletkenlerde bağıl duyarlık, sıcaklığın yarı iletken parametrelere etkisi |
Dersin İçeriği | Kristal Yapı, Enerji Bantları, Yariletkenler, Çeşitleri, Hareket Yeteneği ve İletkenlik, Yariletkenlerin Fermi Enerji Seviyeleri, PN jonksiyonu ve yarıiletken diyot, Bipolar tranzistörlerin kutuplanması, çalışması, kuvvetlendirici olarak kullanılması ve eşdeğer devreleri, Jonksiyonlu alan etkili tranzistörler, MOS transitörler, Güç elektroniği elemanları, tranzistörlerde bağıl duyarlık ve ısıl kararlılık |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | PN jonksiyonunun çalışma mekanizmasını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Sınav , |
2 | Yarıiletken Diyot, kapasite diyodu, zener diyot, LED gibi elektronik malzemelerin çalışmasını bilir, bunları birbirinden ayırt eder, öz eğrilerini çizer. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, |
3 | BJT tranzistörlerin çalışmasını bilir, bunları tanır, öz eğrilerini çizer. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , |
4 | MOSFET ve JFET´lerin çalışmasını bilir, bunları birbirinden ayırt eder, öz eğrilerini çizer. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , |
5 | Diyak, Triyak ve SCR´lerin çalışmasını bilir, bunları birbirinden ayırt eder, öz eğrilerini çizer. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, | Ödev, |
6 | Yarıiletken parametrelerinin sıcaklığa karşı davranışlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , |
7 | Tranzistörlerde ısıl kararlılığı etkileyen parametreleri bilir ve değişimlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, | Sınav , |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yariletkenler, Çeşitleri, Hareket Yeteneği ve İletkenlik | |
2 | Yariletkenlerin Fermi Enerji Seviyeleri | |
3 | PN jonksiyonu ve Diyot (Diyot Denklemi, Gerilim-Akım Eğrisi) | |
4 | Diyodun Alçak Frekans Eşdeğeri | |
5 | Diyotta Jonksiyon ve Difüzyon Kapasitesi | |
6 | Laboratuar ve Uygulama | |
7 | Bipolar Jonksiyon Transistör, Kutuplanışı ve Çalışması, Ebers-Moll Denklemleri | |
8 | Bipolar Jonksiyon Transistörün Kuvvetlendirici Olarak Kullanılması ve Yüksek Frekans Eşdeğeri | |
9 | Laboratuar ve Uygulama | |
10 | Jonksiyonlu Alan Etkili Transistörler, MOS Transistörler ve Akım-Gerilim İlişkileri | |
11 | SCR ve Dört Bölgeli Diyotlar, Diyak, Triyak ve IGBT´ler | |
12 | Laboratuar ve Uygulama | |
13 | Bağıl Duyarlık | |
14 | Tranzistörlerde Isıl Kararlılık |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Duran Leblebici, "Elektronik Elemanları", Seç Yayınları, 2007 |
Ders Kaynakları | M.Sait Türköz,"Elektronik", Birsen Yayınevi, 2009 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | X | |||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | X | |||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | X | |||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | ||||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
2. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
3. Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
1. İş Sağlığı ve Güvenliği | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 3 | 6 |
Ödev | 2 | 2 | 4 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 3 | 9 | 27 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 173 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,92 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |