Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektromanyetik Uyumluluk EEM 465 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ŞUAYB ÇAĞRI YENER
Dersi Verenler Doç.Dr. ŞUAYB ÇAĞRI YENER,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Elektromanyetik Uyumluluk (EMU) kavramlarını öğrenerek elektrik mühendisliğide ortaya çıkan EMU problemleri için çözüm yollarını kazandırmak.

Dersin İçeriği

Elektromanyetik Uyumluluğa Giriş, Elektomanyetik Alanlar ve Dalgalar, İletim Hatları, Elektromanyetik Uyumluluk İçin Tasarım İlkeleri, Elektromanyetik Uyumluluk İçin Tedbirler, Ekranlama, Antenler, Problar, Sivil (Ticari) ve Askeri EMC Standartları ve Deneyleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Elektronik cihazların tasarım ve üretiminde ortaya çıkacak elektromanyetik interfrens sorunlarının neler olabileceğini kestirebilir Anlatım, Problem Çözme, Tartışma, Sınav , Ödev, Proje / Tasarım,
2 Devre bileşenlerinin elektromanyetik karekterini bilir Tartışma, Problem Çözme, Anlatım, Sınav , Ödev,
3 Elektromanyetik girişimin kontrol yöntemlerini bilir ve uygular Anlatım, Problem Çözme, Ödev, Sınav ,
4 EMU standartlarını genel olarak anlamını ve bazı uygulamalarını bilir Problem Çözme, Anlatım, Sınav , Ödev,
5 EMU test ortamlarını ve özelliklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Ödev, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 elektromanyetik ortamın sınıflandırılması ve EM girişim mekanizmaları
2 Elektromanyetik alanların Temellleri
3 Elektromanyetik Dalgalar ve Temelleri
4 Dalga Formları ve spektral analiz
5 İletim Hatları
6 Antenler ve Işıma
7 Devre Bileşenlerinin elektromanyetik özellikleri
8 Işıma emisyonları ve alınganlık
9 EM girişim- kontrol
10 Elektrik devrelerinde bağlaşım
11 EM uyumluluk ölçümleri
12 EMU standartları
13 EMU test ortamları
14 Genel tekrar
Kaynaklar
Ders Notu

Elektromanyetik Dalgalar ve Uygulamaları Prof.Dr.Osman Çerezci-Prof.Dr.selim Şeker Boğaziçi Üniversitesi Yayınları 1994.

Ders Kaynakları

* William H. Hayt, Jr., John A. Buck, Engineering Electromagnetics, McGraw-Hill, 2001.

* Clayton R. Paul, Introduction to Electromagnetic Compatibility, 2nd edition, John Wiley & Sons.

* V. Prasad Kodali, Engineering electromagnetic compatibility: principles, measurements, technologies, and computer models, Institute of Electrical and Electronics Engineers, 2001.

* Christos Christopoulos, Principles and Techniques of Electromagnetic Compatibility, Second Edition, CRC Press Taylor & Francis Group, 2007.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi.
4 Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7 Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. X
10 Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 10
1. Proje / Tasarım 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 2 8 16
Final 1 9 9
Toplam İş Yükü 113
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,52
Dersin AKTS Kredisi 5