Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Elektrik Makinaları EEM 201 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. UFUK DURMAZ
Dersi Verenler Doç.Dr. UFUK DURMAZ, Prof.Dr. EKREM BÜYÜKKAYA, Prof.Dr. HÜSEYİN PEHLİVAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Manyetik alanlara ilişkin temel prensiplerin ve manyetik malzemelerin tanınması;transformatörler, doğru akım makineleri, asenkron motorlar ve senkron makinelerin yapısı, karakteristikleri ve uygulamalarının kavranması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Temel elektromanyetik ilkeler, manyetik malzemeler,transformatörler, doğru akım makineleri, asenkron makineler,senkron makineler, iş makineleri karakteristikleri, motor ve sürücü seçimi, özel elektrik makineleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Temel elektrik ve temel manyetik bilgi ve yasaları bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Transformatörlerin ve dinamoların yapısı, çalışma prensibi ve uygulamalarını açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Doğru akım motorlarının yapısını, çalışma prensibini, farklı bağlama türlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
4 Asenkron ve Senkron makinelerinin yapısını, çalışma prensibini, karakteristiklerini ve uygulamalarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
5 İş makinelerinin karakteristiklerini sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Motor seçim ölçütlerini sıralar, işletme koşullarını ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel yasalar ve uygulamalar;Manyetik alanı ders notu, sunu
2 Temel yasalar ve uygulamalar;Manyetik alanı ders notu, sunu
3 Manyetik malzemeler ve manyetik devreler ders notu, sunu
4 Transformatörler;Elektromanyetik indüksiyon ders notu, sunu
5 Doğru akım makineleri, dinamolar;Doğru akım devre analizi ders notu, sunu
6 Doğru akım motorları;Doğru akım devre analizi ders notu, sunu
7 Asenkron motorları ve yapıları ders notu, sunu
8 Asenkron motorların karakteristikleri ve çalışma bölgeleri ders notu, sunu
9 Asenkron motorlara yolverme, hız ayarı ve frenlem ders notu, sunu
10 Senkron makineler ders notu, sunu
11 İş makineleri karakteristikleri ders notu, sunu
12 Motor seçimi ders notu, sunu
13 Motor sürücüleri ve sürücü seçimi ders notu, sunu
14 Özel elektrik makineleri ders notu, sunu
Kaynaklar
Ders Notu [1] Bu sayfada yüklenmiş materyaller.
Ders Kaynakları [2] M. Adnan Peşint, Ergün Akcapınar, Elektrik Makineleri ve Laboratuvar Deneyleri, MEB, 2000, Ankara.
[3] Güngör Bal, Doğru Akım Makineleri ve Sürücüleri, Seçkin Yayınları.
[4] Ahnet Hamdi Saçkan, Asenkron Motorlar, Birsen yayınevi, 1994, İstanbul.
[5] Necati Oğuz, Muhittin Gökkaya, Elektrik Makineleri I, MEB, 2000
[6] M. Adnan Peşint, Abdullah Ürkmez, Elektrik Makineleri II, MEB, 2000.
[7] M. Adnan Peşint, Elektrik Makineleri IV, MEB, 2000, Ankara.
[8] Ali Özdemir, Elektrik Bilgisi, MEB, 2001
[9] Muammer Gökbulut, Bülent Akgün, Elektrik Motorlarının Kontrolü, YÖK, 1993, Ankara.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 -Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. X
2 -Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. X
3 -Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. X
4 -Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. X
5 -Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6 -Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. X
7 -Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. X
8 -Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9 -Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10 -Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11 -Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 15 15
Final 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5