Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gıdaların Soğukta Muhafazası | GDM 426 | 8 | 3 + 0 | 3 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET AYAR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Gıdaların muhafazasında etkili bir yöntem olan soğutma işleminin temel ilkelerini öğretmek. Soğutarak muhafaza esaslarını, yöntemlerini ve soğutma işleminde dikkat edilmesi gereken hususların bilinmesini sağlamak. Soğuk depoların kuruluşunun temel prensiplerini öğreterek, bu konuda öğrencilerin yeterli bilgi sahibi olmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Soğuk işlemin temel prensipleri. Soğutma ve dondurma işlemlerinde uygulanan farklı metotların temel ilkeleri. Soğukta muhafazayı etkileyen temel faktörler. Bitkisel ve Hayvansal ürünlerin soğukta ve dondurarak muhafazası ve bu uygulamalarda dikkat edilmesi gereken hususlar. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Soğutma ile ilgili tanımlar, temel kavramlar ve mekanik soğutma sistemlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
2 | Soğutma çevrimi, kondenser, evaporatör, kompresör ve soğutma yükü, soğutucu akışkanlar ve salamuralarıbilir | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Gıdaların soğukta depolanması ve depolama şartlarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
4 | Soğutarak ve dondurarak muhafaza yöntemlerini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
5 | Bitkisel ve hayvansal ürünlerin soğutularak muhafazası ve depolanması esaslarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
6 | Donrurulmuş ürünlerin çözündürülmesini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Genel gıda muhafaza yöntemleri | |
2 | Termodinamiğin temel ilkeleri ve soğutma ile olan ilişkisi | |
3 | Isı iletimi, özgül ısı, yalıtım ve ihtiyaç duyulan ısı enerjisinin hesaplanması | |
4 | Soğutma çevrimi, sistemi oluşturan elamanlar ve özellikleri. | |
5 | Soğutarak muhafaza yöntemleri ve uygulama esasları | |
6 | Soğuk depoların kuruluşu, dizaynı, ısı kazanımları ve yalıtım | |
7 | Dondurarak muhafaza esasları, dondurma yöntemleri ve prensipleri | |
8 | Soğuk depolamada etkili olan faktörler. Depolama işleminde ortaya çıkabilecek olumsuzlukların giderilme yolları | |
9 | Arasınav | |
10 | Bitkisel ve hayvansal ürünlerin soğukta muhafazası | |
11 | Bitkisel ve hayvansal ürünlerin dondurarak muhafazası | |
12 | Dondurulmuş bitkisel ve hayvansal ürünlerin çözündürülmesi | |
13 | Farklı kapasitede ve farklı bir ürün için soğuk hava deposunun planlanması | |
14 | Soğuk hava deposu ziyareti |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1 Kundakçı,A. Soğuk tekniği ve teknolojisi. Ders Notları, (1993). |
Ders Kaynakları | 2 Cemeroğlu, B. Gıda Mühendisliğinde Temel İşlemler.Başkent Klişe Matbaacılık, (2005). 3. Kesim,M. Gıda Teknolojisi(2). Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayın No:490(2000) 4 http://www.ceic.unsw.edu.au/staff/Tuan_Pham/afea-talk.ppt#19 5 http://www.refrigerationbasics.com/1024x768/rb3.htm 6 http://rpaulsingh.com/animated%20figures/fig6_3.htm 7 http://www.sfsb.hr/test/testhome/vtAnimations/ animations/ chapter09/refrigeration/index1.html |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Matematik, fen bilimleri ve ilgili mühendislik disiplinine özgü konularda yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, karmaşık mühendislik problemlerinde kullanabilme becerisi. | X | |||||
2 | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | X | |||||
3 | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. | X | |||||
4 | Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||
5 | Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||
6 | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||
7 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi. | ||||||
8 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||
9 | Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk bilinci; mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi. | ||||||
10 | Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi. | X | |||||
11 | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ve çağın mühendislik alanına yansıyan sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Kısa Sınav | 2 | 4 | 8 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 122 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |