Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Hizmet Ortamlarında İnceleme | SHB 103 | 1 | 2 + 4 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF GENÇ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. NEŞİDE YILDIRIM, Prof.Dr. YUSUF GENÇ, Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ, Doç.Dr. FİKRET EFE, Doç.Dr. HASAN HÜSEYİN TAYLAN, Doç.Dr. İSMAİL AKYÜZ, Dr.Öğr.Üyesi ÖZDEN GÜNEŞ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Temel Öğretim |
Dersin Amacı | Öğrencilerin sosyal hizmet kurumlarına ve uygulamalara ilişkin bilgiyi kazanmaları ile farkındalık ve profesyonel uygulamayı değerlendirebilme becerisi geliştirmeleri beklenmektedir. |
Dersin İçeriği | Öğrencilerin bir öğretim elemanının danışmanlığında, sosyal hizmet uygulama alanları ile tanışması amaçlanmaktadır. Bu derste, öğrenciler küçük gruplar halinde sosyal hizmet örgütlerini ve sosyal hizmetin uygulama ortamlarını (Gecekondu, Köy, Sosyal Hizmet Ortamları, İş yerleri, Yaşlı Bakım evleri, Çocuk Evleri, Gençlik Merkezleri, Kadın Sığınma evleri vb gibi) ziyaret ederek, kurumlar ve buralardaki uygulamalar hakkında bilgi alırlar. Ziyaretler sonunda gözlemler ve öğrenciler tarafından yazılan raporlar gruplarda tartışılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sosyal hizmet alanlarını tanımlar | Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması, | Ödev, |
2 | Sosyal hizmet kuruluşlarını sıralar | Grup Çalışması, Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, | Ödev, |
3 | Sosyal hizmet kuruluşlarının tarihçesini açıklar | Proje Temelli Öğrenme , Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, | Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Müracaatçı gruplarını tanımlar | Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | Kız ve Erkek yetiştirme yurdunun işlevlerini açıklar | Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Sözlü Sınav, |
6 | Sosyal Dayanışma ve Yardımlaşma Vakfının görevlerini tanımlar | Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Anlatım, | Ödev, Sözlü Sınav, |
7 | Toplum merkezlerini tanımlar, görevlerini açıklar | Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, | Sözlü Sınav, Ödev, |
8 | Yaşlı Bakım Evlerinin fonksiyonlarını açıklar | Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Ödev, Sözlü Sınav, |
9 | Sevgi/Çocuk Evlerini, Gençlik merkezlerini Tanımlar | Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Grup Çalışması, | Sözlü Sınav, Ödev, |
10 | Sosyo ekonomik yapı itibarıyla düşük gelire sahip mahallelerin problem ve uyum boyutunu analiz eder | Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , | Sözlü Sınav, Ödev, |
11 | Çevredeki sosyal hizmet kurumlarını, alanlarını gezer ve inceler | Proje Temelli Öğrenme , Bireysel Çalışma, Grup Çalışması, | Sözlü Sınav, Ödev, |
12 | Gençlik merkezlerinin önemini sıralar | Grup Çalışması, Tartışma, Altı Şapka, Anlatım, | Ödev, Sınav , |
13 | Gecekondu mahallelerin önemini sıralarlar | Anlatım, Altı Şapka, Tartışma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
14 | Kadın sığınma evlerini tanımlar önemini söyler | Grup Çalışması, Altı Şapka, Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Ödev, Sınav , |
15 | Yazdığı raporların düzenini söyler | Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Altı Şapka, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilerin bir öğretim elemanının danışmanlığında, sosyal hizmet uygulama alanları ile tanışması. | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
2 | Aile Sosyal politikalar İl müdürlüğü. | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
3 | Arifiye Zihinsel Engelliler Rehabilitasyon merkezi. | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
4 | Denetimli Serbestlik İl Müdürlüğü | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
5 | Çocuk Evleri Koordinasyon merkezi ve çocuk evleri | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
6 | Sosyal dayanışma ve yardımlaşma vakfı. | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
7 | ASP Sosyal Hizmet Merkezi | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
8 | Araştırma Hastanesi Sosyal Hizmet Servisi ve Tıbbi Sosyal Hizmet İncelemesi | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
9 | ARASINAV | |
10 | Sevgi/Çocuk Evleri Sitesi İncelemesi | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
11 | Aile ve Çocuk Mahkemesi incelemesi | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
12 | Sakarya Büyükşehir Belediyesi Sosyal Gelişim Merkezi İncelemesi | Bir sonraki hafta gidilecek kurum ve burada yapılacak faaliyetler hakkında öğrencileri bilgilendirmek |
13 | Hendek Melek Nişancı Huzurevi ziyareti | Dönem başından beri yapılan raporlar hakkında bilgilendirme, eksikleri gözden geçirme |
14 | Raporların Değerlendirilmesi. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1.Barker, RL. (1999) The Social Work Dictionary.Washington:NASW Press. 2.Gibelman, M. (1995). What Social Workers Do. Washington:NASW Press. 3.Miley KK.,M. OMelia,BL. DuBois. (1998). Generalist Social Work Practice. United States of America: Allyn & Bacon Press. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet mesleki ve bilimsel alanı ile ilgili teorik bilgi ve pratikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
2 | Öğretim programlarında alan dışı dersler almış olması | ||||||
3 | Sosyal hizmet alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern bilişim teknoloji araçlarını seçme, geliştirme ve etkin biçimde kullanma becerisi | X | |||||
4 | Sosyal hizmet bilimsel alanı ile ilgili tasarım, gözlem, veri toplama, analiz ve yorumlama becerisi | X | |||||
5 | İnsan ilişkileri ve iletişim yeteneği; ekip çalışması yapabilme becerisi | X | |||||
6 | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir tane yabancı dil bilgisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme becerisi | X | |||||
8 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
9 | Sosyal hizmet mesleki uygulamalarının evrensel insan hakları, bireysel ve toplumsal etkileri konusunda farkındalık | X | |||||
12 | Sosyal hizmet alanındaki ve sistemindeki sorunları tespit, anlama, kuramsallaştırma, formülize etme ve çözme becerisi, bu amaçla uygun müdahale yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 5 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
2. Ödev | 5 |
3. Ödev | 10 |
4. Ödev | 10 |
5. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 25 |
6. Ödev | 5 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ödev | 1 | 2 | 2 |
Sözlü Sınav | 1 | 6 | 6 |
Performans Görevi (Arazi Çalışması) | 2 | 20 | 40 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,28 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |