Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Batılılaşma Dönemi Türk Resim Sanatı SAN 430 8 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA
Dersi Verenler Doç.Dr. GÜLSEN TEZCAN KAYA,
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Rumeysa Işık
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı 18-19.yy da Osmanlı resim sanatındaki yenilik ve değişimleri öğretmeyi amaçlar
Dersin İçeriği 18-19. yy Osmanlı resim sanatındaki batı etkisi, yeni eğilimlerin sanata yansıması
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı resminde görülen batı etkisini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Benzetim, Sınav , Ödev,
2 Dönem eserlerinin özelliklerini ayırd eder Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Benzetim, Ödev,
3 18-19. yy Osmanlı resmindeki yenilikleri kavrar Anlatım, Benzetim, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
4 Görsel kültür değişimlerini takip eder Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
5 Merkez ve taşra üslubunu tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
6 Sanatçı sorununu tartışır
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Kaynak ve yayınlar
2 18. yy kültür ve sanat ortamı
3 18. yy Osmanlı resmi
4 Topkapı Sarayı Duvar Resimleri
5 Başkent üslubu duvar resimleri
6 Anadolu'dan örnekler (Marmara, Ege, Akdeniz)
7 Anadolu'dan örnekler (Karadeniz, Doğu Anadolu, Güneydoğu Anadolu)
8 Anadolu'dan örnekler (İç Anadolu)
9 Ara sınav
10 Balkanlardaki duvar resmi örnekleri I
11 Balkanlardaki duvar resmi örnekleri II
12 Küçük Sanatlar
13 Yerel Sanatçılar
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Öğretim üyesi tarafından verilecektir.
Ders Kaynakları VAHİD, ?Sanaat-ı Nefisenin Ehemmiyet ve Faidesi?, Osmanlı Ressamlar
Cemiyeti Gazetesi, Numara:1, 7 Kanun-i Sani 1326/19 Muharrem 1330,
s.4
ULKEN, Hilmi Ziya, Resim ve Cemiyet, Universite Kitabevi, İstanbul, 1942
İSLİMİYELİ, Nuzhet, Asker Ressamlar ve Ekoller, Doğus Ltd.Sti., Ankara,
1965
VAHİD, ?Sanaat-ı Nefisenin Ehemmiyet ve Faidesi?, Osmanlı Ressamlar
TOLLU, Cemal, Seker Ahmet Pasa, MEB, İstanbul, 1967
RENDA, Gunsel, Batılılasma Doneminde Turk Resim Sanatı 1700-1850,
Hacettepe Universitesi Yayınları, Ankara,1977.
DURRUOĞLU, Durrizade Ayhan, Seker Ahmet Pasa, Metot Matbaası, Ankara,
1977
RENDA, Gunsel - Erol, Turan, Baslangıcından Bugune Cağdas Turk Resim
Sanatı Tarihi, Tiglat Yayınları, İstanbul, 1980.
EROL, Turan, ?Painting in Turkey in XIX and Early XXth Century?, A History
of Turkish Painting, Tiglat Matbaacılık A.S., İstanbul, 1988, s.90-436.
ARIK, Ruchan, Batılılasma Donemi Anadolu Tasvir Sanatı, Kultur ve Turizm
Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1988 .
GERMANER, Semra, ?1850 Sonrası Turk Resminde Kaynak ve Konular?,
Osman Hamdi Bey ve Donemi, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul,
1993, s.69-74.
CEZAR, Mustafa, Sanatta Batı?ya Acılıs ve Osman Hamdi, E.K.Aksoy
KESSVY, İstanbul, 1995.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir. X
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir. X
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir X
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer X
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler. X
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur. X
8 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular. X
9 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur. X
10 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir. X
11 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur. X
12 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 85
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 12 12
Final 1 17 17
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5