Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Erken İslam Sanatı SAN 102 2 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. ELA TAŞ,
Dersin Yardımcıları

Yrd. Doç. Dr. Erkan ATAK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Erken dönem İslam toplumlarında sanatın gelişimi, çevre kültürlerle etkileşimi ve mimari oluşumda rol oynayan dini siyasi ve toplumsal etmenlerin kavratılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Erken dönem İslam sanatında yapı türleri, cami mimarisinin gelişimi, plan tipleri, malzeme ve teknik özellikler, diğer dini mimari örnekleri, sivil yapılar, mimariye bağlı süsleme sanatları, İslam sanatının gelişiminde etkileşimler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İnancın sanat eserlerine etkisini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
2 Konu ile iligli araştırmaları ve kaynakları bilir Anlatım, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
3 Sanat ve sanatçı sorunsalını irdeler Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
4 Erken dönem İslam mimarisini komşu kültürlerinkiyle karşılaştırır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Coğrafi, kültürel ve siyasi etkileri değerlendirir Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Grup Çalışması, Benzetim, Sınav , Ödev,
6 Dini ve sivil mimari örnekleri tasvir eder Anlatım, Gösteri, Grup Çalışması, Benzetim, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Kapsamı, Sınırları ve Kaynaklar
2 İslamiyet'in Doğuşu ve Peygamber Dönemi
3 Dört Halife Dönemi ve İlk İslam Şehirleri
4 İslam Sanatının Oluşumu ve Etki Eden Faktörler
5 Emevi Devri - Tarih ve Coğrafya
6 Emevi Devri Dini Yapıları
7 Emevi Devri Profan Yapıları
8 Ara Sınav
9 Abbasi Devri - Tarih ve Coğrafya
10 Abbasi Devri Şehircilik Anlayışı
11 Abbasi Devri Dini Yapıları
12 Abbasi Devri Profan Yapıları
13 Genel Değerlendirme
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu

Dersin hocası tarafından verilecektir

Ders Kaynakları

Ettinghausen, R.- Grabar, O. (1994), The Art and Architecture of Islam 650-1250, London .
Grabar, Oleg (1988), İslam Sanatının Oluşumu, (Çev. Nuran Yavuz), İstanbul.
Rıce, David Tablot (1975), Islamic Art, Singapore 1975.
Seherr-Thoss, S. P.-Wilber, D. N. (1968), Design and Colour in Islamic Architecture (Afghanistan , Iran, Turkey), Washington.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sanat özelliği olan maddi kültür eşyasını coğrafi bölgeye, ülkeye, topluluklara ve zamana göre inceleyip,bilim dalına özgü yöntemlerle değerlendirir.
2 Alanında edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri Mimarlık, Arkeoloji, Güzel Sanatlar bilgileri ile birlikte kullanarak Sanat Tarihi konu ve problemlerini tanımlama, yorumlama, değerlendirme, araştırma ve kanıtlara dayalı çözme yeteneğine sahiptir.
3 Sanat tarihi alan çalışmalarında plan ve uygulama yapabilir
4 Sanat tarihi alanında kaynak ve sorunları tanır, formule eder ve çözer
5 Tarihi çevre değerlerini araştırır, korur, öğretir ve gelişimini destekler.
6 Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeleri izleyebilme, kendini sürekli olarak yenileyebilme ve yenilikleri Sanat Tarihi alanına aktarabilme becerisine sahip olur.
8 Mesleğinin gereği olarak sosyal çevresi ile uyumlu genel kültür seviyesine ulaşmıştır ve sosyal ilişkileri güçlüdür; bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirir, toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje üretir ve uygular.
9 Teknik resim, restorasyon, röleve, kazı teknikleri, fotoğraf çekimi ve bilgisayar kullanımıyla ilgili teknik becerilere sahip olur.
10 Sanat Tarihi ile ilgili ulusal ve uluslar arası mevzuata hakimdir ve bu mevzuata uygun davranarak strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları değerlendirir.
11 Bölgesinin kültürel ve tarihi değerlerini tanır, tanımlar; bunlarla ilgili plan ve proje hazırlar, uygular, yönetir, izler, kişi ve kurumları bilgilendirir. Sonuçları yazılı ve sözlü olarak aktarır, toplumun bilinçlenmesine katkıda bulunur.
12 Her türlü alan çalışmasına uyabilme, çalışabilme ve gerekli teknik donanımı kullanabilme yeteneğine, mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahiptir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 7 7
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 7 7
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5