Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yeniçağda Osmanlılar ve Avrupa TAR 348 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET YAŞAR ERTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yeniçağda Avrupa ve Osmanlı ülkesinde vuku bulan sosyal, ekonomik, siyasi ve dini gelişmeleri karşılaştırmak ve Avrupa ile Osmanlı ilişkilerini ortaya koymak.
Dersin İçeriği Osmanlı ve Avrupa arasındaki ilişkiler; İdari, askeri, kültürel yapı karşılaştırmaları; Osmanlı ve Avrupa imgesi, Dini düşünce ve yapılar; sanat ve estetik anlayışları; İktisadi farklılıklar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı ve Avrupa arasındaki benzerlik ve farklılıkların anlaşılması Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri,
2 Osmanlı ve Avrupa’daki dini yapı ve kurumların siyasi ve toplumsal hayata etkilerini öğretir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası,
3 Osmanlı ve Avrupa’daki maddi kültürleri tarihsel bağlamı ile kavratır. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası,
4 Osmanlı ve Avrupa’daki toplumsal yapı ve gündelik hayata dair bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bir medeniyet havzası olarak Yeniçağ Avrupası’nın oluşumu. Osmanlı medeniyetinin tarihsel kökenleri
2 Osmanlı ve Avrupa’daki dinsel düşünce ve dini kurumlar.
3 Avrupa’da reform hareketleri ve reformların siyasi, ekonomik ve kültürel bağlamı
4 Osmanlı ve Avrupa’da Ötekinin İnşası;
5 Osmanlıların Rönesans ve Reform dönemlerinde Avrupa’ya etkisi
6 Osmanlı’da Avrupalı imajı ve Avrupa’da Osmanlı/Türk İmajı
7 Osmanlı ve Avrupa arasındaki savaşlar ve askeri yapının dönüşümü
8 Coğrafi Keşifler ve Oryantalizm
9 ARASINAV
10 Osmanlı ve Avrupa’da sanat ve estetik.
11 Osmanlı ve Avrupa’da toplumsal yapıların karşılaştırılması
12 Osmanlı Avrupa Diplomatik İlişkileri (Elçiler ve Sefirler)
13 Avrupa’nın Osmanlılar üzerindeki etkileri
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Ders Notları
Ders Kaynakları -Oğuz Adanır, Osmanlı ve Avrupalılar, Doğu Batı Yayınları.,
-Halil İnalcık, Rönesans Avrupası Türkiye’nin Batı Medeniyetiyle Özdeşleşme Süreci, İş Bankası Yayınları.
-Izsak Schulhof, Avrupa’da Osmanlı Damgası, Timaş Yay.
- Lale Uluç, Nurhan Atasoy, Osmanlı Kültürünün Avrupa´daki Yansımaları:1453-1699, Armaggan Yay.
-Daniel Goffman, Osmanlı Dünyası ve Avrupa, 1300-1700, Kitap yay.
-Gülgün Üçel, Avrupalı Seyyahların Gözünden Osmanlı Dünyası ve İnsanları, 1530-1699, İletişim Yay.
Dejanirah Couto (ed), Harp ve Sulh Avrupa ve Osmanlılar, Kitap yayınevi.
-İrvin Cemil Schick, Avrupalı Esireler ve Müslüman Efendileri, Kitap Yayınevi.
-İlber Ortaylı, Avrupa ve Biz, İş Bankası Yay.
-İbrahim Şirin, Osmanlı İmgeleminde Avrupa, Lotus Yay.
-Suraiya Faroqhi, Osmanlı ve Etrafındaki Dünya, Kitap Yay.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5