Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
20. Yüzyılda Türk Dünyası TAR 402 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı 20. Yüzyılda Türk Dünyasının Durumu ve Gelişim Seyrini Kavrayabilme
Dersin İçeriği 20. Yüzyılda Türkiye Cumhuriyeti haricindeki bağımsız Türk devletlerinin tarihleri ve başka devletlerin idaresinde yaşayan Türk toplulukları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 SSCB’nin Kuruluşunun Orta Asya ve Kafkasya’daki Türk Devlet ve Topluluklarına Etkisini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
2 SSCB’nin Orta Asya ve Kafkasya’daki Türk Devlet ve Topluluklarına uyguladığı politikaları analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Balkan Türklerinin durumunu açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
4 Kıbrıs ve Doğu Türkistan Türklerinin durumunu kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 İran, ırak ve Suriye Türkmenlerinin durumunu analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
6 SSCB’nin Yıkılmasının Orta Asya ve Kafkasya Türkleri Üzerindeki Etkisini Analiz Eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Tanımı, İçeriği, Kaynakları
2 1865-1905 Yılları Arasında Rusya Türklerine Genel Bir Bakış
3 1905 İhtilali ve Türkistan Türkleri
4 1917-1924 Yılları Arasında Türkistan Türkleri
5 Özbek SSC ve Bağımsız Özbekistan Cumhuriyeti
6 Kazak SSC ve Bağımsız Kazakistan Cumhuriyeti
7 Türkmen SSC ve Bağımsız Türkmenistan Cumhuriyeti
8 Kırgız SSC ve Bağımsız Kırgızistan Cumhuriyeti
9 ARASINAV
10 SSCB Devrinde Azerbaycan ve Bağımsız Azerbaycan Cumhuriyeti
11 20. Yüzyılda Doğu Türkistan Türkleri
12 20. Yüzyılda Kıbrıs Türkleri
13 20. Yüzyılda Balkan Türkleri
14 20. Yüzyılda İran, Irak ve Suriye Türkleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Baymirza Hayit, Türkistan Devletlerinin Milli Mücadeleleri Tarihi, Ankara: TTK Yayınları, 1995.
2- Ufuk Tavkul, Etnik Çatışmaların Gölgesinde Kafkasya, İstanbul: Ötüken, 2002.
3- Misha Glenny, Balkanlar 1804-1999: Milliyetçilik, Savaş Ve Büyük Güçler, İstanbul: Sabah Kitapçılık Sanayi ve Ticaret, 2001.
4- Güngör Turan, Sovyet Sonrası Orta Asya: Sosyalist Devletten Sosyal Devlete Geçiş, İstanbul: Tasam yayınları, 2006.
5- Türk Dünyası El Kitabı, Ankara, 2001.
6- Bağımsızlıklarının 10. Yılında Türk Cumhuriyetleri, Netherlands: SOTA, 2003.
7-Kafkas Dosyası, İstanbul: Tarih ve Tabiat Vakfı, 2006.
8-Avrasya Dosyası, c: VII, sayı: 1, İlkbahar 2001.
9- Fuat Uçar, Dış Türkler / Türk Dünyasının Parlayan 5 Yıldızı Orta Asya Türklüğünün Tarihsel ve Kültürel Yapısı, Fark Yayınları, 2007.
10- Baymirza Hayit, Sovyetlerde Türklüğün ve İslam´ın Bazı Meseleleri TÜRK DÜNYASI ARAŞTIRMALARI VAKFI, 2001.
11- Stalin ve Türk Dünyası KAKNÜS YAYINLARI, 2007
12- Meşkure Yılmaz, Türklerin Dünyası ve Türkiye´nin Dış Türkler Politikası KRİPTO BASIN YAYIN, 2010
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 25
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 228
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,12
Dersin AKTS Kredisi 5