Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nümizmatik TAR 257 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Nümismatik ilmi, mahiyeti ve öneminin kavranması
Dersin İçeriği Selçuklu ve Osmanlı para tarihi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nümismatik ilminin mahiyeti ve önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Paranın tarihine ilişkin genel bilgiler edinir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Para ile siyaset ve ekonomi arasındaki ilişkiyi analiz eder Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
4 Türk devletlerindeki paranın değişim ve gelişimini öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Sınav , Performans Görevi,
5 Paranın önemini somut olaylara uygular ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
6 Kültürel aktarımda paranın öneminin farkına varır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Amacı, Kaynakları [2] Sayfa 25- 29
2 Nümismatik ilmi, mahiyeti ve önemi [6] Sayfa 20- 22
3 Sikkenin genel özellikleri: Sikke metali ve ağırlık ölçüleri [1] Sayfa 3- 12
4 Sikkenin kullanımı ve basımı (darp tekniği, sikke basımı, sikkenin tedavülü ve işlevi) [7] Sayfa 621- 623
5 Sikke tipleri ve yazıları [1] Sayfa 27- 45
6 Sikkenin tarihi gelişimi ve Bizans tipinde ilk Türk-İslam sikkeleri [2] Sayfa 30- 46
7 Büyük Selçuklu devri Türk paraları [3] Sayfa 525-539
8 Anadolu Selçuklu devri Türk paraları [3] Sayfa 541-560
9 ARASINAV
10 Osmanlı paraları ve Osmanlı Devletinin para politikası [4] Sayfa 802- 807
11 Osmanlı gümüş paraları (kuruluş dönemi) [4] Sayfa 807- 818.
12 Osmanlı gümüş paraları (Yükseliş ve sonrası) [5) Sayfa 823- 833
13 Osmanlı altın paraları [5] Sayfa 833- 841
14 Tevhid-i Meskukat Kanunu ve sonraki paralar, değerlendirme [4] Sayfa 819- 822
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Otto Morkholm, Erken Helenistik Çağ Sikkeleri, İstanbul 2002.
[2] İbrahim Artuk, Cevriye Artuk, İstanbul Arkeoloji Müzeleri Teşhirindeki İslami Sikkeler Kataloğu, c: I-II, İstanbul 1974.
[3] Coşkun Alptekin, Selçuklu Paraları, Selçuklu Araştırmaları Dergisi, II, Ankara 1971.
[4] Mustafa Öztürk, Genel Hatlarıyla Osmanlı Para Tarihi, Türkler, c: Ankara 2002.
[5] Ş. Nezihi Aykut, Osmanlı Sikkeleri, Türkler, c: , Ankara 2002.
[6] Z. Velidi Togan. Tarihte Usul, İstanbul 1985
[7] İbrahim Artuk, Sikke, İA, C.IX
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 5 5
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5