Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Tarihi Metinleri TAR 247 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İSMAİL GÜNDOĞDU
Dersi Verenler Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR,
Dersin Yardımcıları

Yok

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin öncelikli amacı öğrencilere Osmanlıca el yazması tarihi metinleri okuyabilme becerisi kazandırmaktır. Bu ders sayesinde Temel Osmanlıca derslerini alan, matbu metinleri okuyabilen öğrenciler, el yazması metinleri okuyabilir hale gelecektir.

Dersin İçeriği

Osmanlı Türkçesi ile yazılmış çeşitli dönemlere ait el yazması metinler okunacak, içerdiği bilgilerin nasıl anlaşılması gerektiği öğrenilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı Tarihi metinlerinin okuma ve analiz edebilme, Anlatma, Hatırlatma, Tekrarlama Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
2 Osmanlı Tarihi metinlerini Latin Harflarine aktarır Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
3 Osmanlı Tarihi metinlerini yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
4 Osmanlı Tarihi metinlerini çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
5 Belgelerin dönemsel özelliklerini kavrama ve okuma yeteneğini geliştirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
6 Osmanlı Türkçesi ile yazılmış çeşitli dönemlere ait metinleri değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin çerçevesinin çizilmesi
2 Osmanlı Türkçesine ait temel bilgiler I : Harfler
3 Osmanlı Türkçesine ait temel bilgiler II : Sayılar, Tarihler
4 Osmanlı Tarihi metinlerinden matbu örneklerin okunması
5 Osmanlı Tarihi metinlerinden matbu örneklerin okunması
6 14. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması
7 14. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması
8 15. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması
9 ARA SINAV
10 15. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması
11 16. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması
12 16. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması
13 17. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması
14 18. y.y. Osmanlı Tarihi Metinlerinden el yazması örneklerin okunması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1) KURT, Yılmaz, Osmanlıca Dersleri II, Akçağ Yayınları, Ankara 2016.

2) BAŞAR, Fahameddin, Mahmut Ak, Osmanlı Türkçesi (Gramer-Tarihi Metinler-Belgeler), Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2016.

3) AŞIKPAŞAZADE TARİHİ, haz. Necdet Öztürk, Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2015.

4) ORUÇ BEĞ TARİHİ (1288-1502), haz. Necdet Öztürk, Bilge Kültür Sanat Yayınları, İstanbul 2013.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 10
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 3 10 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5