Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Altın Ordu Tarihi TAR 324 6 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Altınordu tarihinin siyasi, ekonomik ve sosyal açılardan incelenmesi.
Dersin İçeriği Güney Rus bozkırları, Kuzey Kafkasya, Hazar Denizi ile Aral Gölü arasındaki bozkırlarda kurulan Altınordu’nun kurulması-büyümesi ve dağılmasını ve XIII.-XV. Yüzyıllarda Altınordu’da, Rusya’da ve Orta Asya’da göze çarpan sosyal ve siyasi gelişmeleri incelemek.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Altın Orda devletinin kurulduğu coğrafyayı tanır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Altın Orda devletinin siyasi tarihini bilir Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Ödev, Sınav ,
3 Altın Orda devletinde şehir hayatını Türk devlet şehirleşmesi ile karşılaştırır Anlatım, Tartışma, Benzetim, Ödev, Sınav ,
4 Altın Orda devleti ile Timur devleti ilişkisini açıklar Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
5 Altın Orda devletinin Türk tarihi açısından önemini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
6 Altın Orda devletinin sosyal ve ekonomik hayatına ilişkin örnekler verir Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 XI. –XIII yüzyıllarda Moğolların gelişinden önce Deşt-i Kıpçak
2 XIII. yüzyılında başında Moğollar ve Moğol istilası
3 Altınordu’nun kuruluşu ve Cuci Ulusu
4 Altınordu’nun siyasi tarihi I
5 Altınordu’nun siyasi tarihi II
6 XIII.-XIV yüzyıllarda Altınordu’nun sosyal ve ekonomik hayatı
7 Altınordu’nun siyasi teşkilatı
8 Altınordu’da şehir hayatı
9 ARASINAV
10 Altınordu’nun kültürel hayatı
11 XIV. yüzyılın üçüncü çeyreğinde Altınordu’da karışıklık
12 XIV. yüzyılın dördüncü çeyreğinde Akordu’nun yükselişi ve Toktamışın Altınordu’yu güçlendirme teşebbüsü
13 1380-1390 yılların arasında Toktamış - Timur Savaşı
14 Altınordu’nun dağılışı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1) A. Yu. Yakubovskiy, Altınordu ve Çöküşü, çev. Hasan Eren, TTK, 1976(2. baskı).
2) Mustafa Kafalı Makaleler, “Altınorda”, C. II, Berikan Yayınları, ss. 81-85.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5