Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye Cumhuriyeti Tarihi Metin Okumaları TAR 466 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SAFİYE KIRANLAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Türkiye Cumhuriyeti tarihi metinlerini okuma ve anlama yeteneğinin geliştirilmesi.
Dersin İçeriği Türkiye Cumhuriyeti tarihi metinlerinin detaylı ve gelişmiş incelemesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geç dönem Osmanlı Arşiv belgelerini okuma ve anlayabilme (1908-1922) Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
2 Geç Osmanlı dönemine ait matbu belgeleri, tarihle ilgili tüm resmi kayıtları, kitap, gazete, dergi gibi temel kaynakları okuyabilme ve anlayabilme Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, Sınav ,
3 Milli Mücadele dönemine ait matbu belgeleri tarihle ilgili tüm resmi kayıtları, kitap, gazete, dergi gibi temel kaynakları okuyabilme ve anlayabilme. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
4 Harf Devrimi sonrasında tarihi kayıtlarda meydana gelen değişimi anlama ve kavrayabilme Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Günümüz anayasa ve hukuk metinlerini, mahkeme kayıtlarını, meclis zabıtlarını, askeri belge gibi bilgi, belge ve dökümanı kolaylıkla anlama ve yorumlayabilme Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Ödev,
6 Türkçenin tarihi gelişimini ve yapısını anlayabilme ve zaman içinde yaşanan gelişim ve değişimi kavrayabilme Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Ödev, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Geç dönem Osmanlı arşiv belgelerinin incelenmesi (1908-1914)
2 Geç dönem Osmanlı arşiv belgelerinin incelenmesi (1914-1920)
3 Mütareke dönemi arşiv belgelerinin incelenmesi (1910-1922)
4 Mütareke dönemi basınından metin okumaları
5 Harf Devrimi öncesi Cumhuriyet arşivi belgelerini okuma ve anlama
6 Harf Devrimi öncesi Cumhuriyet arşivi belgelerini okuma ve anlama
7 Harf Devrimi öncesi basınından metin okumaları (1923-1928)
8 Harf Devrimi öncesi basınından metin okumaları (1923-1928)
9 ARASINAV
10 Harf Devrimi öncesinde basılmış romanların incelenmesi
11 Meclis-i Mebusan ve Meclis-i Ayan Zabıt Ceridelerini okuma ve yorumlama
12 TBMM Zabıt ceridelerini okuma ve yorumlama
13 Düstur ve Salnameleri okuma ve değerlendirme
14 1921, 1924, 1961 1982 Anayasalarını okuma, anlama ve yorumlama
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Başbakanlık Cumhuriyet Arşivi Belgeleri
Türk İnkılap Tarihi Enstitüsü Arşivi Belgeleri
Türk Tarih Kurumu Arşivi Belgeleri
Başbakanlık Osmanlı Arşivi Belgeleri
Genelkurmay Askerî Tarih ve Stratejik Etüt Dairesi Başkanlığı Arşivi (ATASE) Belgeleri
Harp Tarihi Vesikaları Dergisi/Askerî Tarih Belgeleri Dergisi
Düsturlar, Salnameler
Tasvir-i Efkâr, Vakit, Yenigün, Hakimiyet-i Milliye, Tanin, Cumhuriyet gazetelerinin belirli sayıları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 3 10 30
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5