Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Felsefesi TAR 453 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN
Dersi Verenler Prof.Dr. NECMETTİN ALKAN,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Dersin ana amacı, öğrencilere eski zamanlardan günümüze tarih düşüncesini, 20. Yüzyıl tarih anlayışınıi humanism ve aydınlanmayı öğretmektir.
Dersin İçeriği Tarih felsefesinin bilim dalı olarak ortaya çıkışından itibaren, tarihi seyir içerisindeki gelişimi.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Tarih anlayışının tarihi süreçteki değişimini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
2 Tarih ve felsefenin bütünlüğünü algılar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Tarih felsefesinin önemini kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tarih ve felsefe terimleri, kaynağı, anlamı ve ilişkileri; tarihin ikili anlamı; tarihi felsefe, içerik ve alan
2 Bilgi Kuramı (Epistemoloji), Bilgi, imkanı, kaynağı, alanı vd.
3 Tarihin yapısı, konusu, metodu, tarihi bilginin epistemolojik meseleleri
4 Antikçağ tarih anlayışı, tarih-felsefe karşıtlığı, Ortaçağ tarih anlayışı
5 İbn Haldun, Yeniçağın bilgi kuramı ve tarih
6 Rönesans ve aydınlanmada tarih anlayışı, kültür ve doğa bilimleri
7 Tarih felsefesinin bir disiplin olarak ortaya çıkışı 19. yy. sistemli tarih felsefeleri; idealist tarih anlayışı
8 19. yüzyıl tarih felsefeleri,19. yy sistemli tarih felsefeleri; materyalist,pozitivist tarih anlayışları
9 ARASINAV
10 19. yy sistemli tarih felsefeleri; medeniyetçi, hümaniteci tarih anlayışları
11 Tarihselcilik
12 Tarih ve Hermeneutik (anlama-yorumsama)
13 Tarihte nedensellik, determinizm, ilerleme
14 Tarih felsefelerine genel bakış
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları -Doğan Özlem, Tarih Felsefesi, İstanbul 1996.
-Z. Velidi Togan, Tarihte Usül, İstanbul 1950.
-Popper, K.R., Tarihselciliğin Sefaleti, İst., 1995.
-John Tosh, Tarihin Peşinde, İstanbul 1997.
-Şahin Uçar, Tarih Felsefesi Meseleleri, İstanbul 1997.
-Ahmet Arslan, Felsefeye Giriş, Ankara 1994.
-Keith Jenkins, Tarihi Yeniden Düşünmek, İstanbul, 1993.
-Büşra Ersanlı Behar, İktidar ve Tarih, İstanbul 1996.
-E.H.Carr, Tarih Nedir, İstanbul 1996.
-Saadettin Elibol, İnsanlığın Tarihi Üzerine, Ankara, 1989.
-T. Thomsan, Tarihin Amacı, İzmir 1983.
-Toynbee, Tarih Bilinci, İst.1978.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5