Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sakarya Şehir Tarihi TAR 494 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEYNEP İSKEFİYELİ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Sakarya şehrinin ilkçağlardan cumhuriyete kadar geçirdiği tarihi, sosyal ve ekonomik süreci kavramak
Dersin İçeriği Sakarya ve çevresinin tarihi, bölgenin kültürel ve sosyal yapısı, Osmanlı ve Cumhuriyet devirlerindeki önemli gelişmeleri anlamak
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sakarya ve çevresinin coğrafi konumu, sosyo-kültürel özelliklerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Şehrin Osmanlı ve Cumhuriyet devirlerindeki mülki, idari ve sosyal yapısını birbirinden ayırt eder Tartışma, Anlatım, Bireysel Çalışma, Soru-Cevap, Sınav , Performans Görevi,
3 Şehrin farklı devirlerdeki özellik ve yapıların karşılaştırır Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Ödev,
4 Şehrin tarihi, sosyal, ekonomik ve dini gelişim süreçlerini analiz eder Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev,
5 Sakarya ili ve çevresindeki bölgelerin durumunu şehrin bugünkü statüsünü de göz önünde bulundurarak değerlendirir Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sakarya’nın Tarihi Coğrafyası, şehrin sosyo-kültürel yapısı
2 Eski ve Ortaçağ dönemlerinde Sakarya ve Çevresi
3 Osmanlı Devleti’nin Kuruluş Döneminde Sakarya bölgesi, Sakarya ve çevresine gelen seyyahlar
4 Osmanlı idaresinde Sakarya, şehrin mülki yapısı
5 Osmanlı devrinde meşhur Sakaryalılar
6 Sakarya ve çevresinde Osmanlı dönemi dini mimari eserler, Sakarya-Sapanca-Marmara Kanal Projeleri
7 Osmanlı Dönemi’nde Sakarya Bölgesini etkileyen depremler
8 Sakarya’ya Türk göçleri ve sosyal hayat
9 ARASINAV
10 Meşrutiyet döneminde Sakarya ve Çevresi
11 Kurtuluş Savaşı’nda Sakarya, Atatürk ve Sakarya ziyaretleri
12 Cumhuriyetin ilk yıllarında Sakarya’nın siyasi, sosyal ve mülki hayatı
13 Sakarya vilayetinin oluşumu ve belediyecilik, şehrin belediye başkanları
14 Sakarya Basın Tarihi ve Türk Edebiyatı’nda Sakarya
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Mehmet Alpargu (ed.), Sakarya İli Tarihi, 2 Cilt, Sakarya: 2005
2- Ömer Faruk Yılmaz, Sakarya-Sapanca-Marmara Kanal Projeleri, İstanbul: Çamlıca, 2010
3- Talia Balcıoğlu, Adapazarı: Tarihi ve Coğrafyası, İstanbul, Işıl Matbaası, 1952
4- Mehmet Eröz, Adapazarı Tarihçesi ve Sakarya Coğrafyası, İstanbul: 1968
5- Fahri Tuna (ed.), Dünden Bugüne Adapazarı, Adapazarı: Adapazarı Büyükşehir Belediyesi, 2004
6- Rifat Yüce, Kocaeli Tarih ve Rehberi: Geyve, Adapazarı, Karamürsel, Hendek, Karasu, Kandıra, Gölcük, Gebze, İzmit: 1945
7- Sebahattin Özel, Milli Mücadelede İzmit-Adapazarı ve Atatürk, İstanbul: Derin Yayınları, 2005
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5