Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlılarda Gündelik Yaşam ve Maddi Kültür TAR 477 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. FATİH BOZKURT
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Tarihsel süreç içinde Osmanlı toplumunun gündelik hayatını ve maddi kültür araçlarını tanımlama ve anlamlandırma
Dersin İçeriği Gündelik yaşam ve maddi kültür çalışmalarının doğuşu ve araştırma alanları, Osmanlı maddi kültür dünyasının unsurları (barınma, beslenme, giyim, eğlence vs.), Osmanlı maddi kültürünün tarihsel kaynakları, Osmanlı maddi kültürünün sürekliliği ve değişimi, toplumsal grupların yaşam tarzları ve tüketim kalıpları, batılılaşma.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gündelik yaşam pratiklerinin ve maddi kültür araçlarının toplumsal yaşamdaki önemini daha iyi kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
2 Bu sahadaki araştırmaların ortaya çıkışını ve kapsamını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Ödev,
3 Osmanlı maddi kültürünün unsurlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
4 Maddi kültür araçlarından hareketle farklı toplum ve medeniyetlerin karşılaştırmasını yapar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
5 Süreklilik ve değişim bağlamında Osmanlı maddi kültürünün tarihsel sürecini değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
6 Günümüz Türk toplumunun kültürünü tarihsel bütünlük içinde kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gündelik Hayat ve Maddi Kültür Çalışmalarının Doğuşu ve Kapsamı
2 Osmanlı Maddi Kültürü Üzerine İncelemeler
3 Osmanlı Maddi Kültürünün Unsurları ve Tarihsel Kaynakları
4 Osmanlılarda Barınma Kültürü
5 Osmanlılarda Beslenme Kültürü
6 Osmanlılarda Giyim-Kuşam Kültürü
7 Gündelik Yaşamın Diğer Alanlarına Dair Maddi Kültür Araçları
8 Osmanlılarda Maddi Kültür Araçlarının Üretimi ve Tüketimi
9 ARASINAV
10 Toplumsal Gruplar, Yaşam Tarzı, Tüketim ve Maddi Kültür I
11 Toplumsal Gruplar, Yaşam Tarzı, Tüketim ve Maddi Kültür II
12 Osmanlı Maddi Kültürünün Batılılaşması I
13 Osmanlı Maddi Kültürünün Batılılaşması II
14 Değerlendirme ve Tartışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Fernand Braudel, Maddi Uygarlık, Ekonomi ve Kapitalizm: XV-XVIII. Yüzyıllar: Gündelik Hayatın Yapıları, Ankara 1993.
2- Suraiya Faroqhi, Christoph K. Neumann (ed.), Soframız Nur Hanemiz Mamur: Osmanlı Maddi Kültüründe Yemek ve Barınak, İstanbul, 2006.
3- Donald Quataert (ed.), Consumption Studies and the History of the Ottoman Empire (1550-1922), Albany 2000.
4- Suraiya Faroqhi, Osmanlı Kültürü ve Gündelik Yaşam: Ortaçağdan Yirminci Yüzyıla, İstanbul 1997.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
1. Performans Görevi (Uygulama) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5