Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Doğu Anadolu Türk Devletleri Tarihi TAR 288 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MUHAMMED BİLAL ÇELİK
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi RECEP YAŞA,
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı 11. Yüzyılda Doğu Anadoluda Kurulan Türk Devletlerinin siyasi, sosyal ve iktisadi hayatının incelenmesi ve Doğu Anadolunun gelişmesine katkıları öğrenme
Dersin İçeriği 11. Yüzyılda Doğu Anadoluda Kurulan Türk Devletleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Beyliklerin kuruluş amaçlarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Beyliklerin siyasi kültürel ve ekonomik değişim ve gelişimleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
3 Doğu Anadolu´nun kültürel ve ekonomik gelişmesinde beyliklerin katkılarını öğrenir Anlatım, Soru-Cevap, Ödev, Performans Görevi,
4 Doğu Anadolu´da kurulan beylikler arasındaki ilişkileri analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Sınav , Performans Görevi,
5 Doğu Anadolu´nun gelişmesinde beyliklerin önemini fark eder Anlatım, Soru-Cevap, Ödev,
6 Doğu Anadolu´daki Türk kültürü ve medeniyetinin devamlılığının farkına varır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav ,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Amacı, Kaynakları ve Doğu Anadolu Türk Beyliklerinin Kuruluş Amacı [6] Sayfa 89 - 92
2 Saltuklu Beyliği ve Kuruluşu: İzzettin Saltuk ve Gürcü Seferi, Saltuklular ve Gürcü İstilası ve Saltuklu ilinde Selçuklu Beyliği [6] Sayfa 15 - 46
3 Cihan Şah ve Erzurum Selçuklularının Sonu, Ortaçağda Saltuklu ili, Saltuklu ilinde kültür ve sanat [1] Sayfa 3- 50
4 Mengücekli Beyliği ve Kuruluşu, devletin taksimi ve Erzincan Mengücekleri ve sonu [1] Sayfa 55- 60
5 Divriği Mengücekleri, Divriği Mengüceklerine ait kültür ve sanat [1] Sayfa 60- 74
6 Ahlatşahlar ve Kuruluşu, beyliğin sarsılması ve toparlanması, Gürcülerle savaş [7] Sayfa 484- 490
7 Eyyübi tehlikesi ve Ahlatşahlar, Ahlatşahlar ilinin Eyyubiler ve Selçuklulara intikali, Ahlatta ilim ve kültür [6] Sayfa 47-85
8 Dimaçoğulları Beyliği [5] Sayfa 469- 472
9 ARASINAV
10 Artukluların Zuhuru ve Menşei, Hasankeyf Artuklu Beyliği [1] Sayfa 134 - 150
11 Mardin Artuklu Beyliği ve Harput Artuklu Beyliği [1] Sayfa 150 - 190
12 Artukluların Yıkılışı ve Siyasi ve İdari yapısı [1] Sayfa 190 - 228
13 Artukluların iktisadi yükselişi ve şehirler, inşa ve imar faaliyetleri [1] Sayfa 190 - 215
14 Artuklularda ilim ve kültür, dini hayat ve değerlendirme [1] Sayfa 215 - 228
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Osman Turan, Doğu Anadolu Türk Devletleri, İstanbul 1980.
[2] Faruk Sümer, Selçuklular devrinde doğu Anadoluda Türk beylikleri. Ankara 1990.
[3] Refet Yinanç, Saltuklular, Tarihte Türk Devletleri, c: I, Ankara 1987.
[4] Refet Yinanç, Mengücekler, Tarihte Türk Devletleri, c: I, Ankara 1987.
[5] Refik Turan, Dilmaçoğulları, Tarihte Türk Devletleri, c: I, Ankara 1987.
[6] Faruk Sümer, Selçuklular Devrinde Doğu Anadoluda Türk Beylikleri, Ankara 1990
[7] Recep Yaşa, Ahlatşahlar, Türkler, C 6 Ankara 2002
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 130
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,2
Dersin AKTS Kredisi 5