Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Paleografyası II TAR 110 2 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri

YOK

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MUSTAFA SARI
Dersi Verenler Doç.Dr. MUSTAFA SARI, Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR, Dr.Öğr.Üyesi MAHMUT KIRKPINAR, Prof.Dr. ENİS ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları

YOK

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin temel amacı öğrencilere Osmanlı Türkçesini ve Arap Alfabesini okuyup yazabilmeyi öğretmektir.

Dersin İçeriği

Arapça-Farsça unsurlar; fail-mefuller, masdarlar ve çeşitleri, kelime başına ve sonuna gelen ekler ve edatlar, sayılar, sözlük çalışmaları, matbu metin okumaları ve çeviri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlıca matbu eserleri okur ve değerlendirir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav ,
2 Arşiv vesikalarını okumaya ve anlamaya başlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
3 Osmanlıca dilinin gelişim sürecini anlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Ödev, Performans Görevi,
4 Osmanlı edebiyat eserlerini okur ve anlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Performans Görevi,
5 Günümüzde hukuk belgelerinde kullanılan dili anlar. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav ,
6 Osmanlıca ve Türkçe etimolojisini anlar ve değerlendirir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Düzensiz çoğullar (cem-i mükesser 1 Ef´al vezni). Örnek metinler.
2 Metin okuma ve gramer kurallarının uygulanması.
3 Mezidünfih sülâsi mastarlar 1 İF´AL BÂBI
4 Düzensiz çoğullar (cem-i mükesser 2 Efâil vezni) ve örnek metinler.
5 Mezidünfih sülâsi mastarlar 2- TEFİL BÂBI, 3-MUFAALE BÂBI. örnek metinler.
6 Düzensiz çoğullar (cem-i mükesser 3-Feaale vezni, 4-Fu´´al vezni). Örnek metinler.
7 İsm-i Mensub, İsm-i Mekan, İsm-i Âlet. Örnek metinler.
8 Mezidünfih sülâsi mastarlar 3- MÜFA´´LE BÂBI, 4- İNFİÂL BÂBI. Örnek metinler.
9 ARA SINAV
10 Düzensiz çoğullar (cem-i mükesser 5-Fualâ vezni, 5-Ef´ilâ vezni, 6- Fuul vezni, 7- Fiâl vezni, 8- Fevâil vezni). Örnek metinler.
11 ?Mim?le Mastar yapımı (İsm-i Zaman-Mekân-Âlet) ve Arapça?da İsm-i Tasgîr
12 İsm-i Mensub, Mübâlğa İsm-i Fâil. Örnek metinler.
13 8- TEFÂUL BÂBI, 9- İSTİF´ÂL BÂBI. Arapça ve Farsça´da olumsuzluk bildirme. Arapça kelimelerin veznini bulmak. Örnek metinler.
14 Metin okuma ve gramer kurallarının pekiştirilmesi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Yılmaz Kurt, Osmanlı Türkçesi Dersleri I, Akçağ Yayınları, 2011.
Şemseddin Sâmi, Kâmûs-ı Türkî, İstanbul 1989.
Yılmaz Kurt, Osmanlı Türkçesi Dersleri II, Akçağ Yayınları, 2011.
Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş 1, Alfa Yayınları, 2012.
Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri 2, Alfa Yayınları, 2011.
Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri 3, Alfa Yayınları, 2012.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 6