Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Paleografyası I TAR 109 1 4 + 0 4 6
Ön Koşul Dersleri YOK
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR
Dersi Verenler Doç.Dr. MUSTAFA SARI, Doç.Dr. KERİM İLKER BULUNUR, Prof.Dr. ENİS ŞAHİN,
Dersin Yardımcıları YOK
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı dönemi Türkçesini okuyabilmeyi öğretmektir. Matbu metinleri anlamayı sağlamaktır.
Dersin İçeriği Osmanlı dönemi Türkçesinin Türk dili tarihindeki yeri, alfabe ve yazı sistemi, Türkçe gramer bilgileri, Arapça-Farsça unsurlara giriş, matbu metin okumaları ve çeviri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı dönemine ait matbu vesikalar, vd. tarih kayıtlarını, kitap, gazete, dergi, vb. her çeşit eseri okuyabilmeyi kavrar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav ,
2 Üst sınıflarda görülecek olan matbaa öncesi el yazısı vesikalarla ilgili derslerin alt yapısının oluşturulmasını hazırlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
3 Türkçenin tarihi gelişimini, yapısını tanır ve çözümler Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Performans Görevi,
4 Klasik edebiyatımıza ait eserleri okuyabilmeyi kavrar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Ödev,
5 Günümüz anayasa ve hukuk metinleri, mahkeme kayıtları, meclis zabıtları, askeri belge ve yazılar vd. alanlardaki bilgi, belge ve dökümanı açıklar ve yorumlar Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav ,
6 Bilim, sanat, mimari, kitabeler vd. eserleri değerlendirir Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Ödev, Performans Görevi,
7 Kültürel, toplumsal vd. tarihi sürekliliğin sağlanması ve inşasını analiz eder Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı alfabesi, harf grupları ve harflerin bitişmeleri. Örnek metinler
2 Türkçe kelimelerin imlâsı ve yazılışlarında uygulanacak kurallar. Örnek metinler.
3 Hareke ile ilgili işaretler ve bunların pratik olarak gösterilmesi. Örnek metinler.
4 Arapça ve Farsça kelimelerin imlâsı. Örnek metinler.
5 Arapça kelimeler hakkında genel bilgi (Aslı üç harfli fiillerin İsm-i Fâil ve İsm-i Mefûl). Örnek metinler.
6 Aksâm-ı seb´a (Kelimelerin kısımları). Örnek metinler.
7 Arapça tesniye (ikili). Örnek metinler.
8 Arapça rakamlar ve sıra sayıları. Örnek metinler.
9 ARA SINAV
10 Metin okuma ve gramer kaidelerinin pekiştirilmesi
11 Arapça tamlamalarda değişiklikler. Örnek metinler.
12 Harf-i tarif. Arapça-Farsça isim Tamlaması ve bunların uygulanması. Örnek metinler.
13 Arapçada çoğullar ve bunları metin üzerinde gösterilmesi.
14 Metin okuma ve gramer kaidelerinin pekiştirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Yılmaz Kurt, Osmanlı Türkçesi Dersleri I, Akçağ Yayınları, 2011.
Şemseddin Sâmi, Kâmûs-ı Türkî, İstanbul 1989.
Yılmaz Kurt, Osmanlıca Türkçesine Giriş, Akçağ Yayınları, 2009.
Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesine Giriş 1, Alfa Yayınları, 2012.
Faruk Kadri Timurtaş, Osmanlı Türkçesi Metinleri 2, Alfa Yayınları, 2012.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 6