Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Müesseseleri ve Medeniyeti Tarihi II TAR 204 4 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri Yok
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÜMİT EKİN
Dersi Verenler Prof.Dr. ÜMİT EKİN, Doç.Dr. FATİH BOZKURT,
Dersin Yardımcıları Yok
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Osmanlı İmparatorluğunun Devlet Teşkilatı ve müesseselerinin kurumsal ve fonksiyonel niteliklerinin kavranması
Dersin İçeriği Osmanlı Devletinin kurumları ve medeniyet unsurları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Taşradaki kurumları ve yaşantıyı tanır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav ,
2 Osmanlı Devletinin emperyal yapısını kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
3 Osmanlı Devletindeki dinsel çeşitliliği analiz eder Anlatım, Tartışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Osmanlı mimarisini karşılaştırma yapabilecek kadar tanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Performans Görevi,
5 Türk müziğinin gelişimini ve Osmanlı evresini tanımlar Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Sınav , Ödev,
6 Osmanlı mutfağının gelişimini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı Taşra Yapılanması (Klasik Dönem) Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, s. 217-252.
2 Osmanlı Taşra Yapılanması (Değişim Dönemi) Musa Çadırcı, Tanzimat Döneminde Anadolu Kentlerinin Sosyal ve Ekonomik Yapıları.
3 Osmanlı Kentleri ve Kentliler Suraiya Faroqhi, Osmanlıda Kentler ve Kentliler, İstanbul 2011. Edhem Eldem vd., Doğu İle Batı Arasında Osmanlı Kenti, İstanbul 2003.
4 Kır Kesimi ve Timar Sistemi Ö .l. Barkan, Timar, İ.A. C. XII/I, s. 286-333.
5 Osmanlı Vakıf Kurumu Bahaeddin Yediyıldız, Vakıf, İ.A, C. XIII, s. 153-172.
6 Klasik Dönem Islahat Hareketleri Mehmet Öz, Osmanlı´da Çözülme ve Gelenekçi Yorumcuları, İstanbul 1997.
7 Osmanlılarda Bilim ve Felsefe Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, İstanbul 1943.
8 İmar Faaliyetleri Mustafa Cezar, Tipik Yapılarıyla Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmar Sistemi, İstanbul 1985. Paul Dumont-François Georgeon, Modernleşme Sürecinde Osmanlı Kentleri, İstanbul 1997.
9 ARASINAV
10 Osmanlıda Dini Gruplar: Müslümanlar, Hristiyanlar, Yahudiler Yavuz Ercan, Osmanlı Yönetiminde Gayrimüslimler: Kuruluştan Tanzimat´a Kadar Sosyal, Ekonomik ve Hukuki Durumları, Turhan Kitabevi, Ankara 2001.
11 Edebiyat Murat Belge, Osmanlıda Kurumlar ve Kültür, s. 369-390.
12 Müzik Murat Belge, Osmanlıda Kurumlar ve Kültür, s. 391-416.
13 Osmanlıda Beslenme Kültürü Arif Bilgin-Özge Samancı (Ed), Türk Mutfağı, Ankara 2008.
14 Genel Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim, İstanbul 1943.
Ö .l. Barkan, Timar, İ.A. C. XII/I, s. 286-333.
Murat Belge, Osmanlıda Kurumlar ve Kültür, İstanbul 2005,
Arif Bilgin-Özge Samancı (Ed), Türk Mutfağı, Ankara 2008.
Mustafa Cezar, Tipik Yapılarıyla Osmanlı Şehirciliğinde Çarşı ve Klasik Dönem İmar Sistemi, İstanbul 1985.
Musa Çadırcı, Tanzimat Döneminde Anadolu Kentlerinin Sosyal ve Ekonomik Yapıları, Ankara 1997.
Paul Dumont-François Georgeon, Modernleşme Sürecinde Osmanlı Kentleri, İstanbul 1997.
Yavuz Ercan, Osmanlı Yönetiminde Gayrimüslimler: Kuruluştan Tanzimat´a Kadar Sosyal, Ekonomik ve Hukuki Durumları, Turhan Kitabevi, Ankara 2001.
Suraiya Faroqhi, Osmanlıda Kentler ve Kentliler, İstanbul 2011.
Edhem Eldem vd., Doğu İle Batı Arasında Osmanlı Kenti, İstanbul 2003.
Mehmet Öz, Osmanlı´da Çözülme ve Gelenekçi Yorumcuları, İstanbul 1997.
Mehmet Ali Ünal, Osmanlı Müesseseleri Tarihi, s. 217-252.
Bahaeddin Yediyıldız, Vakıf, İ.A, C. XIII, s. 153-172.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir.
1 Genel kültür ve tarihe yardımcı bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitaplarını, uygulama araç - gereçlerini ve bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgi ve becerileri kullanma kabiliyetine sahiptir ve bu bilgi ve becerileri mesleğinde ve araştırmalarında kullanabilir. X
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir.
2 Tarih disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, gün yüzüne çıkmamış (henüz araştırılmamış) konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bunlarla ilgili bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
3 Tarih disiplini ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara elde ettiği bulgularla ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü olarak ifade eder. X
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir.
4 Tarih metodolojisini kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama ve sentez yapma becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız veya ortak çalışma olarak yürütebilir. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır. X
5 Tarihi bilgi ve bulgu eksiklikleri nedeni ile henüz aydınlatılmamış konularda sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır.
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar. X
6 Sahasında çalışan kişilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar.
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir. X
7 Tarih alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
8 Tarih alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
9 Tarih alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması tasarlanması, arşivlenmesi, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır.
10 Tarih alanında kendisini devamlı geliştirmek için gayret gösterir. Yeni bilgi ve fikirlere erişme ve yaşamboyu öğrenme bilincini kazanır. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular. X
11 Tarih alanındaki sosyal bilimler ile ilgili becerileri, alan dışı derslerden elde ettiği kazanımları disiplinler arası çalışmalarda uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 5