Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sosyal Bilimler Metodolojisi | SOS 202 | 4 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ADEM BÖLÜKBAŞI |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ADEM BÖLÜKBAŞI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin temel amacı, öğrencilerin bilim ve araştırma, kuram ve araştırma, bilimsel yöntem yaklaşımları, sosyal hizmette araştırmanın yeri ve işlevi, sosyal hizmet araştırmasında tür ve modeller, sosyal hizmet araştırmasında etik ve politika, araştırmayı planlama ve hazırlık (araştırma sorunu ve amaçlarını belirleme, alan yazın taraması ve raporlaştırma, yöntemsel tasarımın ana unsurları, araştırma önerisi hazırlama) konularında bilgi sahibi olmaları beklenir. |
Dersin İçeriği | Bilgi ve Bilim, bilgi çeşitleri, bilim çeşitleri, bilgi ve bilimsel bilgi, bilimsel bilginin özellikleri, bilimde yöntem, yöntem çeşitleri, deney-gözlem yöntemleri, akıl yürütme yöntemleri, tarihi yöntemler; Sosyal olayların özelliği, sosyal olayları inceleme yöntem ve teknikleri, sosyal konuların oluş ve değişmesi; Determinizm prensibi, örnek olaylar, olayların analiz ve değerlendirilmesi.
|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgi ve Bilimi tanımlar | Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
2 | Bilgi çeşitlerini açıklar | Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
3 | Bilimsel bilgiyi tasarlar | Anlatım, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Bilimsel bilginin özelliklerini sıralar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
5 | Bilimsel bilgi elde etmede kullanılan yöntemleri açıklar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, |
6 | Bilimsel yöntem ve çeşitlerini sıralar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, | Sınav , Ödev, |
7 | Bilimsel yöntemleri uygular | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, |
8 | Bilgi elde etmede kullanılan teknikleri ve çeşitlerini tanımlar | Anlatım, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, | Sınav , Ödev, |
9 | Bilimsel teknikleri uygular | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
10 | Sosyal bilimlerde kullanılan nicel ve nitel tekniklerin ayırımını yapar | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
11 | Doküman inceleme ve kaynak tarama tekniklerini kullanır | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
12 | Olayları analiz eder, araştırma yaptığı konuyu raporlaştırır | Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Proje / Tasarım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi, Bilim ve Bilimsel bilginin özellikleri. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Araştırma Türleri: Nitel-Nicel; Tanımlayıcı-Keşfedici/Açımlayıcı-Açıklayıcı | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Bilimde yöntem, tenik kavramları ve yöntem ve ternik çeşitleri. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Araştırma desenleri ve süreci. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Araştırmada örneklem, örnekleme kavram ve teknikleri | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Görüşme ve odak grup görüşmesi. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Gözlem ve çeşitleri. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
8 | Sosyal bilimlerde alan araştırması, survey, anket. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
9 | ARASINAV | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Anket formu hazırlama | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Araştırmada geçerlik ve güvenirlik. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Durum (örnek olay) çalışması. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
13 | Veri türleri; Nitel ve nicel verilerin analiz ve değerlendirilmesi. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Rapor hazırlama. | Belirtilen kaynakların ilgili bölümleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Sait Gürbüz-Faruk Şahin, Seçkin Yayınları, 2018, Ankara. Sosyolojide Yöntem ve Araştırma Teknikleri, Hüseyin Bal, Sentez Yayınları, 2014, Bursa. Sosyolojide Araştırma Yöntem ve Teknikleri, AÖF Yayınları, Eskişehir. Karasar, Niyazi (1998). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar, İlkeler, Teknikler. Ankara: Nobel Yayınları. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyoloji ve yardımcı disiplinlerle ilgili, en etkin metotları ve güncel bilgileri içeren bilgi kaynakları, uygulama araç – gereçlerini, üst düzeyde kullanabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
2 | Sosyoloji disiplini ile ilgili kavramları, fikirleri ve verileri, sosyal bilimler araştırma metotlarıyla inceler ve değerlendirir, geçmiş ve güncel bağlantıları ile konuları tanılar, analiz eder, tartışır ve gelecek projeksiyonu sunar. | X | |||||
3 | Sosyoloji disiplini ve ilgili alanlarda elde ettiği birikimi aktif biçimde yazılı ve sözlü yolla ifade edebilir, bu alanlarda ihtiyaç duyan kişi ve kurumlara araştırma ve rapor sunar. | X | |||||
4 | Sosyoloji metotlarını kullanarak, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme, yorumlama, sentez yapma ve değerlendirme becerilerine sahiptir. | X | |||||
5 | Güncel sosyolojik kavramsallaştırmalara, akımlara ve tartışmalara eleştirel yönden yaklaşabilir. | ||||||
6 | Alanındaki yönelimleri, ihtiyaçları bilir, içinde bulunduğu çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. | ||||||
7 | Alanıyla ilgili çalışmalarda sorumluluk üstlenir, bağımsız veya takım çalışması yaparak çözümler üretir. | ||||||
8 | Sosyoloji alanında yapılmış güncel araştırmaları takip ederek yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahip olmayı amaç edinir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1). | ||||||
9 | Sosyoloji alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı, donanımı ve istatistik bilgisine sahiptir; bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
10 | Sosyoloji alanı ile ilgili yaptığı tüm çalışmalarda veri kaynağı olan bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
11 | Sosyolojik bilgiyi, diğer toplum bilimleriyle disiplinler arası bir düzlemde farklı toplum ve kültürlerde etkili bir şekilde işler ve disiplinler arası çalışmalara katılır. | ||||||
12 | Alanında bilgisini geliştirmek yeni açılımlar ortaya koymak için çaba gösterir, yeniliklere açıktır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 21 | 21 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |