Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayılar Teorisi MAT 404 8 3 + 1 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. REFİK KESKİN
Dersi Verenler Prof.Dr. REFİK KESKİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Matematiğin birçok alanıyla bağlantılı olan Sayılar Teorisi altyapısını vermek

Dersin İçeriği

Giriş, Bölünebilme, Asal sayılar, En büyük ortak bölen, Öklid algoritması Aritmetiğin Temel Teoremi, Lineer Diophant denklemleri, Kongrüanslar, Lineer kongrüanslar, Çin Kalan Teoremi, Wilson Teoremi, Euler Teoremi, Primitif kökler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sayılar teorisinin temel kavramlarından olan bölünebilme, asal sayı, en büyük ortak bölen kavramlarını öğrenir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Öklid algoritmasını ve asal çarpanlara ayrılış kavramlarını anlar ve soruların çözümlerinde kullanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Kongrüanslar ve bunların uygulama alanlarını öğrenir. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 İki önemli teorem olan Wilson Teoremi ve Euler Teoremini kavrar ve teorem ispatlarında kullanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Primitif Kök tanımı bilir ve teorem ispatlarında ve soru çözümlerinde kullanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Sayılar teorisi problemlerine yorum getirme ve çözme becerisi kazanır. Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Bölünebilme
3 Asal Sayılar
4 En büyük ortak bölen
5 Öklid Algoritması
6 Aritmetiğin temel teoremi
7 Lineer denklem sistemleri
8 Kongrüanslar
9 Lineer kongrüanslar
10 Lineer kongrüanslar
11 Çin Kalan Teoremi
12 Wilson Teoremi
13 Euler Teoremi
14 Primitif Kökler
Kaynaklar
Ders Notu

Sayılar Teorisi I ve Sayılar Teorisi II Ders Notları, Refik Keskin, 2006.

Ders Kaynakları

[1] Kenneth H. Rosen, Elementary Number Theory and its Applications, Addison Wesley, 2000.
[2] Niven, H. S. Zuckerman , and H. L. Montgomery, An Introduction to the Theory of Numbers, John Wiley, 1991.
[3]Burton, David.M.; Elementary Number Theory fourth edition, The McGraw-Hill Companies, Inc., 1998.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan matematik ile ilgili materyalleri kullanarak, ileri düzeyde bilgi donanımına sahip olur. X
2 Matematik bilimindeki kavramları, teorileri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirerek, karşılaşılan problem ve konuları belirler ve analiz eder, tartışmalar yapar, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirir. X
3 Matematik lisans konularında ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak veya paydaşlarıyla ortaklaşa yürütebilecek yeterliliğe sahip olur. X
4 Matematik bilimindeki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olur. X
5 Matematik biliminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı bilgisine sahip olur. X
6 Matematik bilimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere sahip olur. X
7 Güncel problemlerin matematik modellerini yaparak çözümleme yeteneğine sahip olur. X
8 Soyut düşünme yeteneğini kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 90
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 10 4 40
Ara Sınav 1 6 6
Kısa Sınav 3 5 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5