Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Biosensörler KIM 442 8 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Öğrencilerin Biyokimya I ve Biyokimya II derslerini almış olmaları gerekmektedir.

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. GÜLNUR ARABACI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Biyokimya Anabilim Dalı Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Günümüzde gelişmiş biyolojik esaslı hassas algılayıcılar yardımıyla seçimli analizler yapılmaktadır. Bu dersin amacı öğrencilere, biyosensörlerin fizikokimyasal bir sinyal iletici veya optik, elektrokimyasal, termometrik, piezoelektrik, manyetik bir sinyal iletici ile bir biyolojik materyalin kombinasyonu ile oluşan analitik ölçüm sistemleri olduğu ve biyosensörlerin nerede ve hangi amaçlarla kullanılabileceğinin öğretilmesidir.

Dersin İçeriği

Biyosensörlerin tanıtımı, yapısı ve fonksiyonu, genel çalışma ilkesi, performans kriterleri, hazırlanması, biyomateryaller, reseptör immobilizasyonu. Biyosensörlerin uygulama alanları; çevresel ölçümlerde, savunma-güvenlikte, tıpta ve gıda alanlarında uygulamaları ve biyosensör teknolojilerinde son gelişmeler.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Biyosensörlerin yapı ve fonksiyonlarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Biyosensörlerin hazırlanmasını tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Biyosensörlerdeki reseptörlerin immobilizasyonunu organize eder Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Kullanılan biyoreseptörleri saptar. Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Biyosensörlerin çalışım ve analizlerini belirler Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Biyosensörlerin yygulama alanlarını karar verir. Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Biyosensörlere genel bakış [1] Sayfa 1-9
2 İletken polimerlerin hazırlanması ve biyosensör olarak uygulamaları [1] Sayfa 10-23
3 Biyoreseptörler [1] Sayfa 24-41
4 Biyoreseptörlerin sabitlenmesi [1] Sayfa 42-65
5 Elektrokimyasal biyosensörler [1] Sayfa 66-80
6 Enzim etkili biyosensörler [1] Sayfa 81-112
7 Biyosensör çeşitleri [1] Sayfa 178-185
8 Biyosensör çeşitleri [1] Sayfa 186-205
9 ARASINAV
10 Biyossensörlerin uygulama alanları [1] Sayfa 206-218
11 Biyossensörlerin gıda alanında uygulamaları [1] Sayfa 219-233
12 Biyosensörlerin gıda güvenliği alanında uygulamaları [1] Sayfa 234-249
13 Biyosensörlerin çevre ile ilgili uygulamaları [1] Sayfa 250-259
14 Biyosensörlerin tıptaki uygulamaları [1] Sayfa 260-280
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Prof. Dr. A. TELEFONCU " Biyosensörler" Ege Üniversitesi, Fen Fakültesi Basımevi, 1999, İzmir..

Ders Kaynakları

[2] Shuler, M. L., Kargı " Bioprocess engineering : basic concepts" Prentice Hall, 1992, New Jersey.
[3] Mulchandani, A. and Rogers, K.R. Enzyme and Microbial Biosensors Humana Pres, 1998, U.K.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi.
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. X
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. X
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. X
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. X
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. X
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. X
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. X
13 X
14 X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5