Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tekstil ve Boyama Tekniği | KIM 476 | 8 | 2 + 0 | 2 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | Anorganik kimya I, Fizikokimya II, Organik Kimya I ve Polimer kimyası derslerini almış olması tavsiye edilir. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MURAT TEKER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm Araştırma Görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tekstil elyaf ve boyanmasının kimyasal özellikleri göz önünde bulundurarak, boyama uygulamaları hakkında bilgi vermek ve tekstil sektöründe çalışacak öğrencilerin bilgi ve iş yeteneğini arttırmak |
Dersin İçeriği | Tekstil elyafın genel özellikleri, Bitkisel elyaf, Hayvansal elyaf, Rejenere elyaf, Kimyasal elyaf, Boyama makineleri, Renklilik, Boyarmaddeler ve özellikleri, Boyama reçeteleri, pamuklu, yünlü, polyester, polyamid ve akrilik elyafın boyanması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tekstil elyafın sınıflandırılması, tekstil ve boyama ile ilgili kavramları tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, | Sınav , Ödev, |
2 | Boyama reçetelerinin hazırlar, | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Boyama ile ilgili hesaplamaları yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Tekstil materyallerini hazırladığı boyama reçetesine göre boyar | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Farklı elyaf türlerinin boyanmasındaki özellikleri ayırt ederek farklı boyama yöntemlerini karşılaştırır | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Boyama sırasında meydana gelen problemler için çözümler üretir ve yöntemler geliştirir | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, |
7 | Boyamada, elyafın boyarmadde arasında meydana gelen etkileşimleri yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Deney / Laboratuvar, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tekstil Elyafın Genel Özellikleri,Bitkisel Elyaf (Pamuk) | [1] Sayfa 1-19 |
2 | Keten, Kenevir, Rami,Jüt ve Koko elyaf | [1] Sayfa 19-26 |
3 | Hayvansal Elyaf (Yün) | [1] Sayfa 27-52 |
4 | Moher, Kaşmir, Angora ve İpek | [1] Sayfa 52-58 |
5 | Doğal polimerlerden üretilen kimyasal elyaf (Rejenere Elyaf) | [1] Sayfa 59-76 |
6 | Sentetik polimerlerden üretilen kimyasal elyaf | [1] Sayfa 77-114 |
7 | Boyama Makinaları, Renklilik, Boyarmadde özellikler | [1] Sayfa 115-175 |
8 | Boyama banyosu Reçetesi ve hazırlanması | 1] Sayfa 198-210 |
9 | ARASINAV | |
10 | Pamuklu kumaş Boyanması ve uygulanması | [1] Sayfa 215-247 |
11 | Yünlü kumaşın Boyanması ve uygulanması | [1] Sayfa 375-403 |
12 | Polyester elyafın boyanması ve uygulanması | [1] Sayfa 461-489 |
13 | Polyamid elyafın boyanması ve uygulanması | [1] Sayfa 461-489 |
14 | Akrilik Elyafın Boyanması ve uygulanması | [1] Sayfa 497-520 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Özcan, Y., “Tekstil Elyaf ve Boyama Tekniği”, Fatih Yayınevi Matbaası, 1984, İstanbul |
Ders Kaynakları | [2] Başer, İ., "Tekstil Teknolojisi" Marmara Üniversitesi Yayın No:634, 1998, İstanbul [3] İnanıcı,Y.,"Elyaf Bilgisi" Marmara Üni. Yayınları, İstanbul, 1999 [4]Trotman,E.,R., “Dyeing & Chemical Technology of Textile Fibres” Griffen & Co. Ltd, 1975. London |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi. | ||||||
2 | Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. | X | |||||
3 | Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. | X | |||||
4 | Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. | X | |||||
5 | Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. | ||||||
6 | Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. | X | |||||
7 | Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi | X | |||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi. | ||||||
9 | Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci. | ||||||
10 | Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması | ||||||
11 | Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. | ||||||
12 | Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. | ||||||
13 | X | ||||||
14 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 10 |
1. Ara Sınav | 70 |
2. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Ödev | 3 | 5 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,96 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |