Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fizikokimya I KIM 301 5 4 + 0 4 7
Ön Koşul Dersleri

Genel Kimya I, Genel Kimya II, Matematik I, Matematik II ve Kimyacılar İçin Matematik derslerinin alınmış olması önerilir.

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. AYNUR MANZAK
Dersi Verenler Prof.Dr. UĞURSOY OLGUN, Prof.Dr. MAHMUT ÖZACAR, Prof.Dr. MURAT TEKER,
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fizikokimyanın üç temel dalından biri olan denge konusunun, termodinamik açıdan incelenmesini temel prensiplerini anlamasını sağlamak.

Dersin İçeriği

Gazlar, Termodinamiğin 0.,1., 2. ve 3. Kanunları, Uygulamaları, Saf Maddelerin Fiziksel Dönüşümleri, Basit Karışımlar, Faz Diyagramları, Kimyasal Denge,

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Gerçek gazların çeşitli hal denklemleri ve virial katsayılar cinsinden ifade edilebilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Basınç, ideal gaz denklemi ve Graham difüzyon kanununu elde etmek için Maxwell dağılımının kullanılabilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Kapalı, açık ve reaktif sistemlerde enerjinin korunumunun açıklanabilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav ,
4 Maddelerin kimyasal ve fiziksel özelliklerine termodinamik kanunlarının uygulanabilmesı Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Kimyasal reaksiyonların entalpi, entropi, Gibbs serbest enerji değişimleri ve denge sabitlerinin hesaplanabilmesi Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Kimyasal dengenin, sıcaklık ve basınç ilişkisinin hesaplanması, termodinamik denge sabiti hesaplanması Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Gazlar (İdeal gazlar, İdeal gaz kanunları, gazların kinetik teorisi) [1] Sayfa 1-42
2 Gerçek gazlar, Moleküler hareket, Difüzyon [1] Sayfa 724 -728
3 Termodinamiğin 0. ve I. Kanunları (Temel kavramlar, ısı ve iş) [1] Sayfa 45-64
4 Termokimya ve I. Kanunun uygulamaları (hal fonksiyonları ve tam diferansiyeller) [1] Sayfa 65-96
5 TERMODİNAMİĞİN II. ve III. Kanunları (Entropi, Helmholtz ve Gibbs Enerjileri) [1] Sayfa 97-112
6 TERMODİNAMİĞİN II. ve III. Kanunları (Entropi, Helmholtz ve Gibbs Enerjileri) [1] Sayfa 113-124
7 I. ve II. Kanunların birleştirilmesi, gerçek gazlar ve fügasite [1] Sayfa 125-140
8 Saf Maddelerin Fiziksel Dönüşümleri (faz diyagramları, faz dönüşümleri, fiziksel sıvı yüzeyi) [1] Sayfa 141-162
9 ARASINAV
10 Basit Karışımlar (Karışımların termodinamik tanımı, çözeltilerin özellikleri, aktivite) [1] Sayfa 163-190
11 Faz Diyagramları (fazlar, faz kuralı ve iki bileşenli sistemler) [1] Sayfa 191-214
12 Kimyasal Denge (spontane tepkimeler, dış şartlar ve uyg.) [1] Sayfa 215-242
13 Denge Elektrokimyası [1] Sayfa 243-270
14 Dinamik Elektrokimya [1] Sayfa 877-899
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Atkins, P.W., “Fizikokimya”, Çev. Yıldız,S.,Yılmaz,H., Kılıç,E., Bilim Yayıncılık, Ankara, 2001.

Ders Kaynakları

[1] Castellan, G.W., Physical Chemistry, Benjamin/Cummings,California, 1983.
[2] Alberty, R.A., Silbey, R.J., Physical Chemistry, Wiley, Massachusetts, 1996.
[3] Noggle, J.H., Physical Chemistry, HarperCollins, New York, 1994.
[4] Castellan, G.W., Physical Chemistry, Benjamin/Cummings, California, 1983.
[5] Moore, W.J., Physical Chemistry, Prentice-Hall, New Jersey, 1978

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi.
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi. X
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. X
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi. X
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci.
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti. X
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. X
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 178
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 7,12
Dersin AKTS Kredisi 7