Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Nanomateryal Karakterizasyonu KIM 331 5 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri Bölüm Anabilim Dallarına ait temel mesleki derslerin alınmış olması tavsiye edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. UĞURSOY OLGUN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Bölüm Araştırma Görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Nanomateryaller için bilinen ya da geliştirilen analiz ve karakterizasyon metotları hakkında genel bilgilerin edinilmesi amaçlanmıştır
Dersin İçeriği Nanomateryallerin özellikleri, uygulama alanları ve sentez metotları, metal ve metal oksit nanokristaller, yarıiletken filmler, karbon nanotüpler, XRD, TEM, SEM, AES, STM/AFM, UV-vis. ve FT-IR ile nanomateryallerin karakterizasyonu
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Nanomateryal kavramını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Nanomateryallerin özelliklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Nanomateryal karakterizasyon teknikleri hakkında genel bilgiler edinir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Nanomateryallerin yapısal karakterizasyonunu anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Nanomateryallerin optik karakterizasyonunu bilir Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Nanomateryallerin morfolojik karakterizasyonunu kavrar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Neden nanomateryal? [1] Sayfa 1–6
3 Nanopartiküllerin X-ışınları ile karakterizasyonu [1] Sayfa 13–35
4 Geçirmeli elektron mikroskobu (TEM) [1] Sayfa 37–73
5 Taramalı elektron mikroskobu (SEM) [1] Sayfa 81–118
6 Auger elektron spekroskopisi (AES) [1] Sayfa 119–124
7 Taramalı tünelleme ve atomik kuvvet mikroskopları (STM/AFM) [1] Sayfa 133–160
8 Nanomateryallerin elektrokimyasal analizi [1] Sayfa 165–194
9 ARASINAV
10 Optiksel karakterizasyonlar [1] Sayfa 197–218
11 Yarıiletken nanoyapıların absorpsiyonu [1] Sayfa 218–238
12 Yarıiletken nanomateryallerin fotolüminesansı [1] Sayfa 261–286
13 Metal ve metal oksit nanokristaller [1] Sayfa 315–350
14 Karbon nanotüpler [1] Sayfa 353–390
Kaynaklar
Ders Notu [1] WANG, Z.L, “Characterization of Nanophase Materials” Nanomateryallerin Karakterizasyonu, Wiley-VCH Verlag GmbH, Germany, 2000
Ders Kaynakları [2] ERKOÇ, Ş., Nanobilim ve Nanoteknoloji, ODTÜ Geliştirme Vakfı Yayıncılık ve İletişim A.Ş., Ankara, 2007.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, kimya alanında en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi.
2 Kimya alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri, bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme ve analiz etme, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi. X
3 Uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını, kimya ile ilgili konularda bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü aktarabilme becerisi. X
4 Öğrenmeyi öğrenme becerileri ve eleştirel düşünceyle, ileri düzey çalışmaları bağımsız ve takım olarak yürütebilme becerisi.
5 Kimya alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretme becerisi. X
6 Kimya ile ilgili sektörlerde sorumluluk alabilme ve mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi.
7 Alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisi X
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri izleme ve kullanabilme becerisi.
9 Kimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal ve mesleki etik değerleri gözetme bilinci.
10 Kimya alanı dışında ders alması ve iş güvenliği, işçi sağlığı, sosyal güvenlik hakları, toplam kalite yönetimi ile çevre koruma konularında farkındalık sağlanması
11 Elde edilen verileri istatistikî olarak değerlendirip yorumlayabilme kabiliyeti.
12 Kimya alanındaki endüstriyel prosesleri kavrama ve karşılaşılan problemleri çözebilme becerisi. X
13
14
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 99
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,96
Dersin AKTS Kredisi 4