Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Reaktör Fiziği FIZ 409 7 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri Çekirdek Fiziği dersinin alınmış olması tavsiye edilir.
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. EMRE TABAR
Dersi Verenler Prof.Dr. RECEP AKKAYA,
Dersin Yardımcıları Nükleer Fizik Anabilim dalı araştırma görevlileri
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin nükleer enerji ve nükleer reaktörler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Dersin İçeriği Çekirdek fiziğinin esasları, Nötron fiziğinin esasları, Nötronların yavaşlatılması, Termal nötronların özellikleri, Çekirdek Bölünmesi (Fisyon), Nükleer reaktörlerin fiziksel özellikleri, Homojen reaktörlerde kritiklik, Bir gruplu reaktör hesapları, Heterojen Reaktörler, Sonsuz çoğalma katsayısı, minimum kritik boyut, Reaktör kontrolü, Nükleer Reaktörlerin yapısı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çekirdek fiziğinin temel esaslarından bir kaçını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
2 Nükleer enerjinin esaslarını belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
3 Nükleer reaktörler hakkındaki temel kavram ve bilgileri verir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
4 Nükleer reaktör çeşitlerini ve birkaçının çalışma prensiplerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
5 Nötron fiziğinin esaslarını sıralar ve kısaca açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
6 Termal nötronların özelliklerini anlatır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
7 Çekirdek bölünmesi Fisyon olayının mekanizmasını izah eder. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
8 Nükleer reaktörlerin yapısal özelliklerini ana hatlarıyla belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Grup Çalışması, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
9 Güç reaktörlerini sınıflandırır. Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Problem Çözme, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çekidek fiziğinin esasları [1] Sayfa 1-24
2 Nötron fiziğinin esasları, [1] Sayfa25-33
3 Nötronların yavaşlatılması [1] Sayfa34-45
4 Termal nötronların özellikleri [1] Sayfa 46-52
5 Çekirdek Bölünmesi (Fisyon) [1] Sayfa 53-61
6 Nükleer reaktörlerin fiziksel özellikleri [1] Sayfa 62-74
7 Homojen reaktörlerde kritiklik [1] Sayfa 75-85
8 Bir gruplu reaktör hesapları [1] Sayfa 85-102
9 ARASINAV
10 Heterojen Reaktörler [1] Sayfa 103-111
11 Sonsuz çoğalma katsayısı, minimum kritik boyut [1] Sayfa 112-118
12 Reaktör kontrolü [1] Sayfa 157-177
13 Nükleer Reaktörlerin yapısı [1] Sayfa 178-195
14 Uygulama Problemleri
Kaynaklar
Ders Notu [1] Prof. Dr. Nejat AYBERS, Prof. Dr. Ahmet BAYÜLKEN, Nükleer Reaktör Mühendisliği-I Temel Bilgiler, İTÜ Gümüşsuyu, 1990
Ders Kaynakları [2] Doç. Dr. Gürcü Gürcan YÜLEK, Nükleer Enerji ve Çevre, SEK Yayınları, 1994.
[3] John R. Lamarsh, Introduction to Nuclear Reactor Theory, Addison-Wesley Publishing Company, Inc. 1966.
[4] Fehime BAYVAS, Radyoaktivite, Radyasyon ve Nükleer Enerji, MEB Yayını, 1989.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizik ve matematik alanlarında ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgi ve kavrayışı kullanabilme becerisi X
2 Fen ve matematik alanlarındaki kuramsal, deneysel ve teknolojik bilgi ve deneyimlerini uygulama ve kavrama X
3 Fizik alanındaki kavramları, fikirleri ve verileri bilimsel yöntemlerle değerlendirme, karmaşık problem ve konuları belirleme, analiz etme, tartışmalar yapma, kanıta ve araştırmalara dayalı öneriler geliştirme becerisi X
4 Fizik uygulamalarında deney kurma ve gerçekleştirme, veri toplama, deney sonuçlarını analiz etme, yorumlama ve kavrama X
5 Fizik alanı uygulamalarının sonuçları hakkında toplumu bilgilendirme, onlara düşüncelerini, problemlere ilişkin çözüm yöntemlerini, nicel ve nitel verilere dayandırarak açık bir biçimde aktarma becerisi X
6 Fizik alanı ile ilgili modern ve teknolojik yöntem, teknik ve cihazları kullanma becerisi X
7 Fizik alanında gerekli olan bilgisayar yazılımı ve donanımı kullanabilme becerisi X
8 Alan dışı seçimlik desler ile farklı ilgi alanlarında kişisel gelişimi destekleme becerisi X
9 Disiplinlerarası çalışmaları bağımsız ya da takımlarda etkin bir biçimde yürütme becerisi X
10 Bilim ve teknoloji konularındaki endüstrinin ihtiyaç duyduğu sektörlerde güncel gelişmeleri takip ederek kişisel ya da sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetme becerisi X
11 Fizik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında kazanılan Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi ve en az bir yabancı dil bilgisini kullanma ve bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme becerisi X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 1 2
Ödev 1 6 6
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 129
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,16
Dersin AKTS Kredisi 5