Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Küresel Yer Belirleme Sistemi COG 409 7 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. HATİCE KILAR
Dersi Verenler Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı GPS nin coğrafya ve diğer disiplinlerde kullanımının öğretilmesi. Uygulamada karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerilerinin verilmesi.
Dersin İçeriği Küresel Konumlandırma Sistemine (GPS) Giriş; Sistemin Çalışma Esasları; GPS Safhaları: GPS uzay safhası, GPS kontrol safhası, GPS kullanıcı safhası; GPS Sinyal Yapısı; GPS Performansı ve Hata Etkileri; Diferansiyel GPS; GPS Seyrüsefer Uygulamaları: GPSin arazi kullanımı, Harita ve GPS ile seyrüsefer, Pusula ile veya Pusulasız GPS ile seyrüsefer; El GPSinin Çalışma Prensipleri; El GPSinin Kullanımı ve Uygulamalar; GPS ile Elde Edilen Verilerin Bilgisayar Yazılımı ile CBS Ortamına Aktarımı ve Değerlendirilmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 GPS? in genel kavramlarını ve çalışma sistemini bilir Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım,
2 GPS?in tarihçesini anlatır Anlatım, Sınav ,
3 GPS aletini hangi amaçlar için kullanabileceğini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sınav , Sözlü Sınav,
4 GPS aletini kullanabilir ve arazide ölçüm yapar Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım,
5 GPS?in hangi alanlarda nasıl kullanılabileceğini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Sınav , Sözlü Sınav,
6 GPS verilerini haritaya ve CBS ortamına aktarır Anlatım, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Proje Temelli Öğrenme , Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 GPS tanımlar
2 GPS de kullanılan ölçme yöntemleri
3 Türkiye Ulusal Temel GPS Ağı (TUTGA)
4 Deformasyon çalışmalarında GPS kullanımı, Jeoloji ve Jeofizik de GPS kullanımı
5 Hidrografik ölçmelerde GPS kullanımı, Madencilikte GPS kullanımı
6 Yükseklik belirleme ve Jeoid Belirlemede GPS kullanımı
7 CBS de GPS kullanımı
8 Coğrafya da GPS kullanımı
9 Mühendislik ölçmelerinde GPS kullanımı
10 Kadastroda GPS kullanımı
11 Ormancılıkta GPS kullanımı
12 Tarımda GPS kullanımı
13 Fotogrametri ve Uzaktan Algılamada GPS kullanımı
14 Dağcılık, Turizm vb GPS kullanımı
Kaynaklar
Ders Notu GPS ders notu
Ders Kaynakları Davis, B. (1996). GIS: A Visual Approach. OnWord Press. Santa Fe. USA.
Andy Mitchel, (1998). GIS at Work in The Community Zeroing In, Redland, California, ESRI, USA H. Samet, The Design and Analysis of Spatial Data Structures, Addison-Wesley, Reading, MA, 1990
D. West, 1996. Introduction to Graph Theory, Prentice Hall.
Davis, B. (1996). GIS: A Visual Approach. OnWord Press. Santa Fe. USA.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir. X
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 30 30
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Toplam İş Yükü 145
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,8
Dersin AKTS Kredisi 5