Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ulaşım Coğrafyası COG 312 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi HATİCE TURUT,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ulaşım Coğrafyası dersinde, ulaşım faaliyetlerinin doğal ve beşeri koşullar ile ilişkisi. Yeni geliştirilen ulaşım sistemleri. Dünya ve Türkiye açısından ulaşım ağlarının yapısı, niteliği ve sorunları konularında bilgili elemanlar yetiştirmek.

Dersin İçeriği

Ulaşım Coğrafyasının Gelişimi,Deniz Ulaşımı,Demiryolları,Hava Yolları,Kara Yolları

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ulaşım faaliyetlerinin doğal ve beşeri koşullar ile ilişkisini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
2 Yeni geliştirilen ulaşım sistemlerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
3 Dünya ve Türkiye açısından ulaşım ağlarının yapısı, niteliği ve sorunlarını karşılaştırır Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev, Performans Görevi,
4 Ulaşım sistemi ile ekonomik gelişmişlik arasında karşılaştırma yapar Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Ödev, Performans Görevi,
5 Boru hatlarının enerji nakli için önemini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sözlü Sınav,
6 Türkiye için uygun ulaşım alternatiflerini ayırt eder Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ulaşım Coğrafyasının Gelişimi
2 Ulaşım Faaliyetlerinin Ölçülmesi ve Haritalanması
3 Ulaşım Fiziki Coğrafya Koşulları İlişkisi
4 Ulaşım Yollarının Yer Seçimi
5 Ulaşım İle Diğer Beşeri ve Ekonomik Faaliyetlerin İlişkisi
6 Ulaşım İle Diğer Beşeri ve Ekonomik Faaliyetlerin İlişkisi
7 Ulaşım Ağları
8 Deniz Ulaşımı,Limanlar
9 Demir Yolları: Günümüzde Demir Yolları
10 Demir Yollarının Dağılışı
11 Karayolları
12 Kara Yolarının Dağılışı
13 Hava Yolları ve Hava Limanları
14 Boru Hatları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Ulaşım Coğrafyası, E. TÜMERTEKİN, İst. Ünv. Yayını, İstanbul, 1987
Ekonomik Coğrafya, E. TÜMERTEKÎN - N. ÖZGÜÇ, Çantay Kitabevi, İstanbul, 2005.
Genel Beşeri ve İktisadi Coğrafya, İ. ATALAY, Yeni Çağ Basım Yayım, Ankara, 1991

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir.
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. X
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. X
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. X
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 20 20
Performans Görevi (Uygulama) 1 20 20
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6