Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Coğrafi Bilgi Sistemleri Giriş COG 106 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ
Dersi Verenler Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ, Doç.Dr. CERCİS İKİEL,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Gülbahar Genel

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Coğrafi bilgi sistemleri ile ilgili temel kavramların, CBS nin gerekliliğinin,başlıca kullanım alanlarının öğretilmesi

Dersin İçeriği

Coğrafi Bilgi Sistemleri ile ilgili kavram ve yazılımların tanıtımı
Coğrafi Bilgi Sistemlerinin yararları,kullanıldığı alanlar
Coğrafi Bilgi Sistemlerinin fiziki ve beşeri coğrafya çalışmalarında kullanımı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Coğrafi Bilgi Sisteminin (CBS) temel kavramları ve tarihsel gelişimini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
2 Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) unsurlarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
3 Veri toplama ve veri giriş yöntemlerini sınıflandırır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
4 Coğrafi Bilgi Sisteminin (CBS) gerekliliğini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
5 Coğrafi Bilgi Sisteminin (CBS) uygulama alanlarına örnekler verir Anlatım, Soru-Cevap, Sınav , Ödev,
6 Coğrafi Bilgi Sistemi (CBS) ile yapılmış çalışmaları yorumlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sınav , Ödev,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 CBS nedir?, CBS´nin Kavram ve Kapsamı, CBS´nin Taihçesi, Metodolojisi
2 Koordinat ve Projeksiyon Sistemleri
3 CBS Veri Yapıları
4 Veri Temini, Veri girişi ve Depolama
5 Veri İşleme (Güncelleme, Veri İşlemedeki Hatalar, Kesme, Birleştirme)
6 Veri İşleme (Ayırma, Silme, Kenar Eşleşmesi, Koordinatlandırma, Adresleme)
7 Yüzey Analizi
8 Mekansal Analiz (CBS´de Mekan, Ölçme, Sorgulama, Sınıflama)
9 Mekansal Analiz (Çakıştırma, Enterpolasyon, Yakınlık Analizi, Hidrolojik Analiz, Network Analizi)
10 Coğrafi Verilerin Görselleştirimlesi
11 CBS İçin Uzaktan Algılama
12 CBS İçin Uzaktan Algılama
13 Tasarım ve Uygulama
14 CBS´de Mesleki Etik
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-TUROGLU H., 2011, Coğrafi Bilgi Sistemlerimim Temel Esasları, Çantay Kitapevi, İstanbul.
2-DÜZGÜN Ş., Türkiye Bilimleri Akdemisi Ulusal Açık Ders Malzemeleri, http://www.acikders.org.tr/course/view.php?id=30

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. X
2 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. X
3 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir.
4 Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. X
5 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir.
6 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir.
7 Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar.
8 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
9 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir.
10 Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir.
11 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır.
12 Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler.
13 Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir.
14 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir.
15 Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 124
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,96
Dersin AKTS Kredisi 5