Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Biyocoğrafya | COG 303 | 5 | 4 + 0 | 4 | 7 |
Ön Koşul Dersleri | - |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DERYA EVRİM KOÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. FATMA TÜLAY KIZILOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | - |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İnsanın içerisinde yaşadığı çevrenin önemli bir parçası olan bitki örtülerini ve hayvan topluluklarını, bunların dağılışlarına etki eden doğal ve beşeri faktörleri kavratmak. Bitkilerin ve Hayvanların bir alanda bulunuşu ile ilgili görüş sahibi olmaları, Önemli bitki ve hayvan bölgelerini ve karakteristik özelliklerini kavratmak. |
Dersin İçeriği | Biyocoğrafya, ekosistem ve biyocoğrafya, ekosistemin öğeleri, biyosferdeki döngüler ve çevresel ilişkiler canlıların yeryüzündeki dağılışı ve göçü, dünyanın belli başlı flora bölgeleri, bitki formasyonları ve sınırları,yayılış alanı yapısı, dinamiği, sınıflandırması ile çeşitli Hayvan Coğrafyası bölgeleri, yayılış alanları, özellikleri, endemik türleri ile birlikte açıklanmaktadır. Zoocoğrafik bölgeler ile karakteristik fauna elementlerini tanıtan çeşitli video filmleri gösterimi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Canlıların, paleontolojik coğrafik ve ekolojik yönleriyle tanınması, yayılımlarını etkileyen faktörler, jeolojik devirler içinde yaşanan süreçler ve bugünkü durumları betimler | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
2 | Ekolojik kavramları öğrenir, biyolojik zenginliklerin farkına varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
3 | İklim özellikleriyle flora ve fauna arasında ilişki kurar | Anlatım, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
4 | Yeryüzündeki doğal bitki ve hayvan dağılışlarını yapar | Anlatım, | Sınav , Ödev, |
5 | Beşeri faktörlerin etkisiyle oluşmuş flora ve fauna değişikliklerini ve bu değişikliklerin neler olduğunu saptar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Ödev, |
6 | Canlıların yeryüzünde dağılışının etkileyen faktörleri sıralar | Anlatım, Soru-Cevap, | Sınav , Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyocoğrafya, tarihsel gelişmi,biyosfer,canlıların adlandırılması ve sınıflandırılması,Linnaeus taksonomisi | [1]1-34 |
2 | Ekosistemlerin boyutu,özellikleri,abiyotik ve biyotik öğeleri | [1]34-46 |
3 | Biyosferdeki Döngüler(enerji döngüsü,fotosentez,solunum,terleme,net primer üretim,oksijen,azot,fosfor,kükürt,karbon döngüleri ve küresel ısınma,sedimanter döngü,hidrolojik döngü) | [1]46-72 |
4 | Biyosferdeki çevresel ilişkiler(zonobiyom,biyom,habitat,niş,ekoton,vikaryans),ekosistemin stabilitesi,biyoçeşitlilik,ekolojik tolerans,klimaks,adalardaki canlıları etkileyen faktörler,habitat adaları,kenar etkisi,habitat koridorları | [1]72-88 |
5 | Mutualizm,komesalizm,nötralizm,amensalizm,parazitlik,rekabet,predasyon,bitki hayvan ilişkileri | [1]88-97 |
6 | Canlıların yeryüzünde dağılışı etkileyen faktörler, canlıların göçü | [1]97-111 |
7 | Biyocoğrafya bölgeleri,zonobiyomlar,biyomlar(orman,savan,çayır,çöl,tundra),diğer biyomlar(orobiyom,hidrobiyom,halobiyom,pedobiyom) | [1]11-155 |
8 | Bitki coğrafyası(bitkilerin yetişme ortamı şartları,yeryüzündeki bitki bölgeleri(boreal,paleotropical,neotropikal,Avusturalya,Antartika),bitki alanları(kesintisiz,kesintili,relikt,vikaryant,endemik alanlar ve endemizm,Türkiye´de endemizm) | [1]155-203,[2]33-38 |
9 | jeolojik zamanlarda bitkilerin dağılışı,bitkilerde dağılma ve yayılma(aktif-otokari,pasif-allokori,rüzgarla-anemokori,suyla-hidrokori,canlılarla-zookori),mekanik dağılma),süksesyon | [1]203-214 |
10 | Bitkilerde çevresel uyum(adaptasyon stratejileri, yaşam tarzları,bitkilerde tolerans derecesi) | [1]214-224 |
11 | Bitkilerin sınıflaması,bitki formasyonları | [1]224-229 |
12 | Vecetasyon analizler yöntemleri ve dendrokronoloji-vejetasyonun yapısal özellikleri,palobotanik,bitki müzeleri | [1]229-249 |
13 | Hayvanların yaşam ortamları ve şartları, çevresel seçicilik ve hayvan dağılışı ve göçler | [1]249-291,[2]54-61 |
14 | Zoocoğrafya bölgeleri | [1]292-330 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1]Biyocoğrafya, R.EFE, Cantay Kitapevi, 2010 |
Ders Kaynakları | [2]Biyocoğrafya, Y.AKMAN,A.Düzenli,K.Güney,Palme Yayınları, Ankara,2005 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretimde kazanılan yeterlilikler üzerine kurulan, alanındaki en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç ve gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahiptir. | ||||||
2 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak verileri yorumlar ve değerlendirir, güncel teknolojik gelişmelere paralel sorunları tanımlar, analiz eder, araştırmalara ve kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirir. | ||||||
3 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili konularda uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarını bilgilendirir, onlara düşüncelerini problemleri ve çözüm yöntemlerini açık bir biçimde yazılı veya sözlü aktarabilir. | X | |||||
4 | Coğrafya ve Coğrafi Bilgi Sistemleri alanında edindiği ileri düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | ||||||
5 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanındaki uygulamalarda karşılaşabileceği öngörülemeyen karmaşık durumlarda sorumluluk alarak çözüm üretir. | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri planlayıp yönetir. | ||||||
7 | Türkçeyi sözlü ve yazılı olarak etkin bir biçimde kullanır. Ayrıca en az bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
8 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
9 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanı ile ilgili ileri düzeydeki bir takım çalışmasında görev alabilir, aynı kapsamdaki bir çalışmayı analitik yaklaşımlar ile bağımsız olarak ta yürütebilir. | ||||||
10 | Doğal ve beşeri çevre ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözetme bilgi ve bilincine sahiptir. | ||||||
11 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olmak amacıyla farklı alanlardan dersler alır. | ||||||
12 | Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre içinde insan sağlığı ve çevre duyarlılığı bakışıyla proje ve etkinlikler düzenler. | ||||||
13 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyerek öğrenimini yönlendirir. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğinin bilincine sahip olur ve mesleki bilgi ve becerilerini sürekli olarak geliştirir. | ||||||
15 | Coğrafya ve coğrafi bilgi teknolojileri alanında edindiği ileri düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
1. Ödev | 20 |
2. Kısa Sınav | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 2 | 20 | 40 |
Ödev | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 176 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 7 |