Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Gecekondu Kentleşme ve Sosyal Hizmet | SHB 214 | 4 | 2 + 0 | 2 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Arş.Gör. CENGİZHAN AYNACI |
Dersi Verenler | Arş.Gör. CENGİZHAN AYNACI, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kentleşme ve gece kondu sosyolojik bir gerçektir. Bu bağlamda sosyal hizmette de yeni stratejilere ihtiyaç vardır. Kentleri ve gecekondu bölgelerini sosyal hizmet açısından tahlil etmek ve alana ilişkin yeni stratejiler geliştirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu derste kentleşme olgusu beraberinde gündeme getirdiği sorunlar ve bu sorunlara (birey-grup ve toplumsal düzeyde) sosyal hizmet müdahelesi bağlamında çok yönlü olarak irdelenecektir. Kent olgusunun sanayi devrimi ile ortaya çıkışı ve böylece dünyada ve Türkiyede gelişim seyri öncelikle ele alınacaktır. Daha sonra Kentleşme ile birlikte sosyal hizmeti doğrudan ilgilendiren sorunlar üzerinde durulacak bunlar arasında gecekondu sorunu özellikle mercek altına alınacaktır. Son olarak sosyal politikalar göz önünde bulundurularak sürdürülebilir kentleşmenin imkan ve olanakları tartışılacak ve sosyal hizmetin hızlı ve çarpık kentleşmeden olumsuz etkilenen nüfus gruplarına yönelik uygulamaları birey, grup ve toplum düzleminde ele alınacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Geleneksel kent ile çağdaş kent arasında ayrımın yapılabilmesini sağlama | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, | |
2 | Kentleşme ile birlikte ortaya çıkan sorunlara karşı farkındalık geliştirme | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Sürdürülebilir bir kentleşme için bir stratejinin belirlenmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Gecekondu- kent ararsındaki çatışma ve gerilimin azaltılmasında sosyal hizmetin arabulucu rolünün belirginleştirilmesi | Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, | |
5 | Çevre sorunlarına karşı duyarlılığın artırılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Kentleşme olgusundan olumsuz etkilenen nüfus gruplarına birey, grup ve toplum düzeyinde sosyal hizmet müdahalesinin yapılandırılması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Kentte yaşayanlarda Sosyal Hizmet politiklarını geliştirmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Kentlere yönelik sosyal hizmet modelleri geliştirmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kentleşme tanım ve kuramları | Önerilen Kaynaklar |
2 | Kırsaldan kente göç | Önerilen Kaynaklar |
3 | Kentte toplumsal tabakalaşma | Önerilen Kaynaklar |
4 | Gecekondularda kimlik yapılaşması ve gece kondu ve kentte aile biçimleri | Önerilen Kaynaklar |
5 | Dünyada kentlerin gelişimi: Batıda kent gelişiminin savaş sonrası kalıpları, Üçüncü Dünyada kentleşme | Önerilen Kaynaklar |
6 | Gecekondularda yaşayanların beklentileri | Önerilen Kaynaklar |
7 | Kentte sağlık sistemleri | Önerilen Kaynaklar |
8 | Kentlileşme ve Uluslararası Etkiler: Küresel kent olgusu | Önerilen Kaynaklar |
9 | Vize Sınavı | Önerilen Kaynaklar |
10 | Bir yaşam biçimi olarak kentlilik | Önerilen Kaynaklar |
11 | Kentleşme ve toplumsal hareketler, Kentleşme ve göç ilişkisi | Önerilen Kaynaklar |
12 | Kentleşmenin sosyo-ekonomik doğurguları | Önerilen Kaynaklar |
13 | Bir kentleşme sorunu olarak gecekondu ve gecekondu kültürü | Önerilen Kaynaklar |
14 | Kentleşme ve kentsel sorunlara birey ve grup düzeyinde sosyal hizmet müdahaleleri. | Önerilen Kaynaklar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1)Türk doğan, Orhan(2002) Gercekondu, İnsan Ve Kültür, Genar Yayıları,İstanbul. 2) TMMOB VE Gazi Üniversitesi(2002) Yoksulluk, Kent Yoksulluğu ve palanlama, TMMOB yayını,Ankara. |
Ders Kaynakları | 3-Keleş, R. (1984) Konut Politikası. Ankara: A.Ü.S.B.F. Yayınları, Yayın No:540, Yavuz, F. (1983) Yerel Yönetimler. Ankara:Turhan Kitabevi. 4-Kartal, K. (1983). Kentlileşmenin Ekonomik ve Sosyal Maliyeti. Amme İdaresi Dergisi, Cilt:16, Sayı:4, s.94. 5-Hamamcı, C ve Keleş, R. (2005) Çevre Politikası. Ankara: İmge Yayınları. 6-Keleş, R. (2006). Kentleşme Politikası. Ankara: İmge Yayınları. 7-Giddens, A. (2000). Sosyoloji. Yay. Haz. H. Özel ve C. Güzel. Ankara: Ayraç Yayınevi 8-Marshall, G. (1999). Sosyoloji Sözlüğü. O. Akınbay ve D. Kömürcü (Çev.), Ankara: Ankara ve Sanat Yayınları. 9-Alver, K. (2007). Steril Hayatlar: Kentsel Mekansal Ayrışma ve Güvenlikli Siteler. Ankara: Hece Yayınları. 10-Bal, H. (2006). Kent Sosyolojisi. Isparta: Fakülte Kitabevi. 11-Keleş,Ruyşen(1976) Kentbilim İlkeleri, Sevinç Matbaası,Ankara. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 20 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 55 |
1. Final | 45 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 109 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,36 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |