Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kadın Sağlığı ve Hastalıkları EBP 510 2 2 + 8 6 8
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Kadın Statüsü ve Sorunları-EBP 506

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ZEKİYE TURAN
Dersi Verenler Doç.Dr. ZEKİYE TURAN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders ile, ebelik yüksek lisans öğrencilerinin kadın sağlığına özgü temel kavramları ayrıntılı bir biçimde ele alarak aralarındaki ilişkiyi kavramaya, kadın sağlığına ilişkin sorunları tanımaya, analiz ve sentez etmeye, çözümüne yönelik bilgi, beceri ve tutum kazanmaya; tüm yaşam evrelerinde üreme sağlığının bozulduğu durumlarda, kadının fiziksel ve psiko-sosyal bakım gereksinimlerinin bütüncül yaklaşımla tanılanmasına ve giderilmesine ilişkin bilgi ve uygulamalara odaklanmasını amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Dersin içeriği; dünyada kadın ve kadın sağlığının durumu, Türkiye’de kadın ve kadın sağlığının durumu, kadın sağlığı ile ilgili ulusal ve uluslararası sözleşmeler ve kadın sağlığına yansımalar, kadının sosyalizasyonu, toplumsal cinsiyet ve kadın sağlığı, kadın sağlığının kişilerarası ve sosyal boyutları; şiddet, suistimal, taciz, tecavüz, yaşam dönemlerine göre kadın sağlığının korunması , geliştirilmesi ve ebelik, kadın sağlığının değerlendirilmesi, CYBE, Kadınlarda kanser tarama testleri, Jinekolojik problemler, Jinekolojik malignensiler.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dünyada ve Türkiye’de kadın sağlığının durumunu bilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Soru-Cevap, Problem Çözme,
2 Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesine yönelik girişimleri sıralar Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Kadının sağlığının önemini, aile ve toplum içinde kadının konumunu bilir Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
4 Kadın sağlığını etkileyen faktörleri tanımlar Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
5 Kadın sağlığının korunması ve geliştirilmesinde ebenin rolü, sorumlulukları, yetki ve sınırları bilir Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dünyada Kadın ve Kadın Sağlığının Durumu Literatüre taraması
2 Türkiye'de Kadın ve Kadın Sağlığının Durumu Literatüre taraması
3 Kadın Sağlığına İlişkin Ulusal ve Uluslararası Sözleşmeler ve Kadın Sağlığına Yansımaları Literatüre taraması
4 Kadın Sağlığına İlişkin Ulusal ve Uluslararası Sözleşmeler ve Kadın Sağlığına Yansımaları Literatüre taraması
5 Kadın Sağlığının Kişilerarası ve Sosyal Boyutları; Şiddet, İstismar, Taciz, Tecavüz Literatüre taraması
6 Kadın Sağlığının Kişilerarası ve Sosyal Boyutları; Şiddet, İstismar, Taciz, Tecavüz Literatüre taraması
7 Yaşam Döngüsünde Kadın Sağlığının Korunması, Geliştirilmesi ve Ebelik Literatüre taraması
8 Yaşam Döngüsünde Kadın Sağlığının Korunması, Geliştirilmesi ve Ebelik Literatüre taraması
9 Kadın Sağlığının Değerlendirilmesi Literatüre taraması
10 Kadın Sağlığının Değerlendirilmesi Literatüre taraması
11 CYBE ve korunma yolları Literatüre taraması
12 Jinekolojik problemler ve bakım Literatüre taraması
13 Kadınlarda kanser tarama testleri ve ebenin görevleri Literatüre taraması
14 Jinekolojik malignensiler ve bakım Literatüre taraması
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1.    Taşkın L. (2016). Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, Güneş Kitabevi, Ankara.

2.    Şirin A., Kavlak O. (2015). Kadın Sağlığı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.

3.    Coşkun A. (2013). Hemşireler ve Ebeler İçin Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi,  Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.

4.    Ayhan A., Durukan T., Günalp S., Önderoğlu L.S., Yaralı H., Yüce K. (2008). Temel Kadın Hastalıkları ve Doğum Bilgisi, Güneş Tıp Kitapevleri, Ankara.

5.    Türkiye Nüfus ve Sağlık Araştırması (TNSA) 2018 Verileri, Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etütleri Enstitüsü, Ana-Özet Rapor, Ankara. 

6.    http://www.who.int/topics/

7.    http://www.acog.org/

8.    http://www.figo.org/

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ebelik uygulamaları ve doğum ile ilgili kanıt temelli çalışmaların önemini bilerek yaşama geçirebilme X
2 Ebeliğe yönelik kavramları tartışabilme X
3 Sağlık bakım teorilerini bilen ve ebeliğe özgü teori geliştirebilme X
4 Eğitim becerileri yöntemlerini uygulayabilme X
5 Bilimsel çalışmalara eleştirel bakış açısı geliştirebilme X
6 Hizmet sunumunda bakımı etkileyen kültürel engellerin aşılmasına yönelik transkültürel ebelik bakımını uygulayabilme X
7 Ebelik mesleğine ulusal ve uluslar arası kanıtlar sunabilen araştırma projeleri yazabilme X
8 Ebelik alanında bilimsel çalışmalar yapabilme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Seminer) 30
1. Performans Görevi (Uygulama) 40
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 12 12
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Performans Görevi (Uygulama) 14 8 112
Ödev 1 12 12
Toplam İş Yükü 201
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 8,04
Dersin AKTS Kredisi 8