Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Deprem Tehlike Yönetimi KDP 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MURAT UTKUCU
Dersi Verenler Prof.Dr. MURAT UTKUCU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Bu ders ile deprem tehlikesinin ne olduğu ve nasıl belirlendiği konusunda gerekli bilgilerin öğrencilere kazandırılmasıyla deprem zararlarının azaltılması ve kentsel yaşamın sürdürülebilirliğe katkıda bulunulması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Deprem tehlikesi ve belirlenmesi neden önemlidir; deprem tehlikesinin belirlenmesinde çok disiplinli (deprem mühendisliği ve sismotektonik) çalışmaların aşamaları; Levha tektoniği ve depremlerin kökeni, Depremler ve parametreleri; Depremlerde magnitüd ve şiddet, Depremsellik (ya da Gutenberg-Richter ilişkisi) parametreleri, hesaplanmaları ve deprem tehlike çalışmaları bağlamında anlamları;  deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri, faylanma özelliklerinin deprem yer hareketi üzerinde etkisi; birincil ve ikincil deprem tehlikeleri; zeminin deprem yer hareketi üzerindeki  etkisi; deprem yer hareketi azalım ilişkileri, deterministik (tanımsal) ve probabilistik (olasılıksal) deprem tehlike analizlerinin tanımları ve aşamaları, Türkiye’nin sismotektoniği ve deprem tehlikesi.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Depremlerin neden oluştuğunu ve deprem tehlikesinin önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Deprem kataloglarından Gutenberg-Richter ilişkisini belirleyerek deprem riskini hesaplar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Birincil ve ikincik deprem tehlikelerinin zararlarının azaltılması için önerilerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Deterministik (tanımsal) ve probabilistik (olasılıksal) deprem tehlike değerlendirmesi çalışmalarını kavrar Anlatım, Soru-Cevap,
5 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
8 Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtılması., Deprem tehlikesi ve belirlenmesi neden önemlidir.
2 Depremlerin kökeni: Levha tektoniği kuramı ve depremleri tanımlayan parametreler
3 Depremlerde magnitüd ve şiddet terimleri ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri
4 Deprem istatistiği (Gutenberg-Richter bağıntısı), depremsellik parametreleri, hesaplanmaları ve deprem tehlike çalışmalarındaki önemleri.
5 Birincil deprem tehlikeleri
6 İkincil deprem tehlikeleri
7 Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri I
8 Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri II
9 Deprem kuvvetli yer hareketi ve yer hareketi parametreleri III
10 Deprem tehlike analizi: 1-deterministik (tanısal) deprem tehlike analizi
11 Deprem tehlike analizi: 2-Probabilistik (olasılıksal) deprem tehlike analizi
12 Türkiye'nin sismotektoniği ve deprem tehlikesi
13 Öğrenci seminerleri
14 Öğrenci seminerleri
Kaynaklar
Ders Notu

Utkucu, M. 2008. “Deprem Tehlike Yönetimi Sunuları”,

Ders Kaynakları

1. Kramer, S. L. (1996) Geotechnical earthquake engineering, Prentice-Hall civil engineering and engineering mechanics series). ISBN 0-13-374943-6

2. Reiter, L (1990). Earthquake Hazard Analysis, Columbia university Press, New York.ISBN 0-231-06534-5

3. National Research Council, 2003, Living on the active earth: perspectives on eathquake science, National Academic press, 418 pp.

4. Reilinger, R., et al. (2006). GPS constraints on continental deformation in the Africa-Arabia-Eurasia continental collision zone and implications for the dynamics of plate interactions, J. Geophys. Res., 111, B05411, doi:10.1029/2005JB004051.

5. Scholz, C.H., 2002, The mechanics of earthquakes and faulting, Cambridge University Press, 439 pp.

6. Smith, K., 2000, Environmental Hazards: Assessing Risk and Reducing Disaster, Routledge, 420 pp, ISBN-10: 0415224640.

7. Stein, S. And Wysession, M., 2003, An introduction to seismology, earthquakes, and earth structure, Blackwell Publishing, 498 pp.

8. Lay, T. and Wallace, T.C., 1995.  Modern Global Seismology, Academic Press, New York, 521 pp.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1. Kentsel Dönüşüm uygulamalarının bir kent için önemini öğrenir X
2 2. Kentlerin en önemli gereksinimlerinden biri olan değişim ve dönüşüm sorunsalını değişik boyutlarıyla kavrar
3 3. Kentsel Dönüşüm uygulamalarını, süreçlerini ve ortaya çıkabilecek olası sonuçlarını detaylı bir şekilde öğrenir X
4 4. Sorunlara farklı bakış açılarıyla bakmayı ve özgün çözümler üretme becerisi kazandırır X
5 5. Bilimsel etik değerlere verilen önemi kavrar X
6 6. Kent, kentleşme ve kentsel dönüşüme ilişkin son gelişmeleri kavrar ve bu alanda güncel konuları takip etme becerisi kazandırır
7 7. Kentsel Dönüşümle ilgili bilgi üretmenin bilimsel ilkelerini öğrenir X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6