Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi EFG 007 0 2 + 0 2 3
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. HÜLYA ÇELİK
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET CÜNEYT BİRKÖK, Dr.Öğr.Üyesi AHMET SAKİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İnsan hakları ve demokrasi kavramının evrensel temel ilkelerini ve özelliklerini bilir. Ülkenin eğitim amaçları doğrultusunda insan hakları ve demokrasi eğitiminin özelliklerini ve uygulama boyutunu açıklar.

Dersin İçeriği

Demokrasi ve insan hakları kavramlarının tarihsel gelişimi. Bir yaşam biçimi olarak demokrasinin geliştirilmesini sağlayacak bireylerin yetiştirilmesi sorumluluğu, ailenin ve eğitim kurumlarının insan hakları ve demokrasi eğitimindeki rolü, Demokrasi eğitim programları, İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ve temel ilkleleri. Hak, özgürlük ve sorumluluk kavramları. Adalet ve eşitlik kavramları. İnsan hakları ve demokrasi açısından etik kurallar. Okullarda uygulanan demokrasi ve insan hakları programları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Demokrasi ve insan hakları kavramlarının tarihsel gelişimini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
2 İnsan haklarının türlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
3 Demokrasi anlayışları, ilkeleri, yaklaşımlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Sözlü Sınav,
4 İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ve temel ilkelerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
5 Bir yaşam biçimi olarak demokrasinin geliştirilmesini sağlayacak faktörleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
6 İnsan hakları ve demokrasi açısından etik kuralları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
7 Okullarda uygulanan demokrasi ve insan hakları programlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Sözlü Sınav,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Demokrasi ve insan hakları kavramlarının tarihsel gelişimi
2 İnsan haklarının türleri
3 Demokrasi anlayışları, ilkeleri, yaklaşımları
4 İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi ve temel ilkeleri
5 Hak, özgürlük ve sorumluluk kavramları
6 Adalet ve eşitlik kavramları
7 Bir yaşam biçimi olarak demokrasinin geliştirilmesini sağlayacak faktörler
8 İnsan hakları ve demokrasi açısından etik kurallar
9 Okullarda uygulanan demokrasi ve insan hakları programları
10 Okulöncesi eğitim ve ilkokul eğitim programında demokrasi eğitimi
11 Orta öğretimde demokrasi eğitimi
12 Yükseköğretim ve demokrasi eğitimi
13 Demokratik okul ve sınıf ortamı
14 Tartışma ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Gülmez, Mesut (2001) İnsan Hakları ve Demokrasi Eğitimi, TODAİE

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 1 6 6
Performans Görevi (Seminer) 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 76
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 3,04
Dersin AKTS Kredisi 3