Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İlk Türk-İslam Devletleri Tarihi | SBE 205 | 3 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok. |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SELÇUK URAL |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. MEHMET ALPER CANTİMER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslamiyetin yayılması sonrasında Türklerin İslamlaşma süreci ve ilk Müslüman Türk devletleri anlatılacaktır. Müslüman Türk devletlerinin İslamın yayılması ve korunmasındaki etkisine dikkat çekilecektir. Bununla birlikte Türklerin İslamiyete çok yönlü katkıları da ele alınacaktır. |
Dersin İçeriği | İslam ordularının asya içlerine ulaşmalrı sonrasında Türklerle karşılaşmaları ve mücadeleleri anlatılacaktır. dünyanın pek çok farkli yöresine yayılan Türklerin Müslümanlaşma süreçleri ve katkılarına yer verilecektir. karşılaştırmalı bir biçimde işlenecek ders konuları ile birlikte öğrencilerin kültrülerin inanç üzerindeki etkisini fark edecekleri düşünülmektedir. Anadolu'nun Türkleşmesi ve İslamlaşması süreci özellikle vurgulanacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslamın Türk Coğrafyasında yayılmasını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, |
2 | İnançlar üzerinde kültürün önemini fark eder. Türk kültürünün İslama katkılarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
3 | İlk Türk İslam devletlerini tanır ve onların İslam dünyasına katkılarını açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
4 | Türk- İslam dünyasındaki bilim kültür sanat faaliyetlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
5 | İslamın yayılması ve korunmasında Türk devletlerinin önemini far eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
6 | Türklerin yayıldığı coğrafya ve Müslüman Türk kurduğu devletleri tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
7 | Anadolu'nun Türkleşme ve İslamlaşma süreçlerini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, | Sınav , Sözlü Sınav, Ödev, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İslamiyet ve Türkler | Kaynak kitap ve ders notları |
2 | ilk Müslüman Türk boyları ve Bulgarlar | Kaynak kitap ve ders notları |
3 | Karahanlılar | Kaynak kitap ve ders notları |
4 | Gazneliler | Kaynak kitap ve ders notları |
5 | Selçuklular siyasi tarih | Kaynak kitap ve ders notları |
6 | Selçuklular kültür ve medeniyet | |
7 | Hindistan ve Mısır da Müslüman Türk devletleri | Kaynak kitap ve ders notları |
8 | İran'da Müslüman Türk devletleri | Kaynak kitap ve ders notları |
9 | Ara Sınav (Vize) | Kaynak kitap ve ders notları |
10 | KAradeniz'in kuzeyinde Müslüman Türk devlet ve toplulukları | Kaynak kitap ve ders notları |
11 | Anadolu'da kurulan Müslüman Türk devletleri | Kaynak kitap ve ders notları |
12 | Türkiye Selçukluları | Kaynak kitap ve ders notları |
13 | Ortadoğu da kurulan Müslüman Türk devletleri | Kaynak kitap ve ders notları |
14 | Müslüman Türk devletlerinde bilim kültür sanat faaliyetleri | Kaynak kitap ve ders notları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Merçil, E., Müslüman Türk Devletleri Tarihi, TTK Yay., Ankara, 2000. Doğuştan Günümüze Büyük İslam Tarihi, İlgili Maddeler, Çağ Yay., İstanbul, 1989.
Hodgson, M, İslamın Serüveni, İz Yay, İstanbul, 1993.
İslam Ansiklopedisi, İlgili Maddeleri, TDV Yay. 5. Neşet Çağatay, Türk-İslam Devletleri Tarihi, Ankara, 1975.
Kafesoğlu, İ., Harezmşahlar Devleti Tarihi (485 - 618 / 1092 - 1221) , TTK Yay., Ankara, 2000.
Taneri, A., Harezmşahlar, TDV Yayınları, Ankara, 1993. Merçil, E, Gazneliler Devleti Tarihi, TTK Yay., Ankara, 1989.
Özkuyumcu, N., İbn Zülak’da İlk Müslüman Türk Devletleri: Tolunoğulları ve İhşidiler, İzmir, 1996.
Arat, Reşit Rahmeti, Eski Türk Hukuk Vesikaları, Türk Kültürü Araştırmaları Yıllığı I, 1964, 1-53.
Barthold, V., Orta Asya Türk Tarihi Hakkında Dersler, Ankara 1975.
Bosworth, C.E., İslam Devletleri Tarihi, İstanbul 1980. Brockelmann, C., İslam Milletleri Ve Devletleri Tarihi (Çev: Neşet Çağatay)
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | ||||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 10 |
2. Kısa Sınav | 10 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 2 | 32 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 5 | 5 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 5 | 5 |
Toplam İş Yükü | 87 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,48 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |