Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Özel Eğitim ve Kaynaştırma | EBB 402 | 8 | 2 + 0 | 2 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM GÜMÜŞKAYA |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Eda Demirhan, Dr. Öğr. Üyesi Canan Sola Özgüç Dr. Öğr. Üyesi Özlem Kaya Öğr. Gör. Emrah Bilgiç Arş. Gör. Ahmet Fidan Arş. Gör. Damla Altın Arş. Gör. Uğur Yassıbaş |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Özel eğitime gereksimi olan bireylerin eğitimi konusunda genel eğitim (kaynaştırma esaslı) ve ayrıştırma esaslı eğitim sınıflarında görev alacak öğretmen adaylarının özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarının önemine ve özel gereksinimli çocuklara yönelik farkındalıklarını ve yeterliklerini artırmaktır. |
Dersin İçeriği | Özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin eğitime katılımı ve aileyle işbirliği; farklı yetersizlik ve yetenek gruplarının özellikleri; farklı gruplara yönelik eğitim yaklaşımları ve öğretim stratejileri; sınıf yönetiminde etkili stratejiler ve davranış yönetimi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Özel eğitimin tanımını yapar, kapsadığı alan ve günümüz özel eğitim anlayışı konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
2 | Kaynaştırma esaslı ve ayrıştırma esaslı eğitimin farklarını ortaya koyarak tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
3 | Kaynaştırmanın evreleri, bileşenleri ve türleri hakkında bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
4 | Tanıya bağlı (zihinsel yetersizlik, otizm gibi), çevresel (yoksulluk gibi) ve sosyal (dil ve kültür farklılıkları gibi) dezavantajlara bağlı gelişen yetersizlik türleri konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
5 | Özel eğitim ve kaynaştırma uygulamalarında aile eğitiminin önemi konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
6 | Özel gereksinimli bireylerle çalışırken temel eğitsel beceriler konusunda bilgi verir. | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, | Sınav , Ödev, Performans Görevi, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Özel eğitimin tanımı, amaçları, kapsamı ve günümüz özel eğitim anlayışı | Kaynakların ilgili bölümleri |
2 | Kaynaştırma uygulamalarının tanımı, kapsamı, evreleri, türleri ve ayrıştırma esaslı eğitimden farkları | Kaynakların ilgili bölümleri |
3 | Özel eğitimde aile eğitimi ve önemi | Kaynakların ilgili bölümleri |
4 | Zihinsel yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
5 | Otizm Spektrum Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
6 | Öğrenme güçlüğü olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
7 | Ara sınav | - |
8 | Dil ve Konuşma Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
9 | Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
10 | Duygu ve Davranış Bozukluğu olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
11 | Fiziksel Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
12 | Diğer Sağlık Sorunu (Süreğen Hastalık) veya Çoklu Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
13 | İşitme Yetersizliği olan ve Görme Yetersizliği olan bireyler ve eğitimlerine ilişkin ipuçları | Kaynakların ilgili bölümleri |
14 | Dönem sonu (final) sınavı | - |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Turnbull, A. P., Turnbull, H. R., & Wehmeyer, M. L. (2010). Exceptional lives: Special education in today's schools. Upper Saddle River, N.J: Merrill |
Ders Kaynakları | * Diken, İ. H. (Edt.). (2008). Özel Eğitime Gereksinimi Olan Öğrenciler ve Özel Eğitim (Students with Special Needs and Special Education). Ankara: Pegem Akademi. * Akçamete, A. G. (2010). Genel eğitim okullarında özel gereksinimi olan öğrenciler ve özel eğitim (Students with special needs in general education schools and special education). (3. Baskı). Ankara: Kök Yayıncılık. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal bilgiler eğitimini destekleyen tarih, coğrafya, sosyoloji, antropoloji, siyaset bilimi gibi sosyal bilim disiplinlerine ilişkin teorik bilgiler kazanır. | ||||||
2 | Etkin vatandaşlık için gerekli temel insan hakları ve vatandaşlık bilgisine sahip olur, demokratik eğitiminin önemini kavrar. | ||||||
3 | 3. Sosyal bilgiler öğretimde sözlü ve yazılı edebiyat ürünlerinin kullanılmasının gereğini bilir ve uygun etkinlikler hazırlar. | ||||||
4 | 4. Geçmişten günümüze bilim ve teknolojinin gelişimini, teknoloji ve medya okuryazarlığının önemini kavrar. | ||||||
5 | 5. Karakter ve değer eğitiminin sosyal bilgiler eğitimindeki yeri ve önemini kavrar. | ||||||
6 | 6. Sosyal Bilgiler eğitimine yönelik özel öğretim yöntemlerini öğretim programlarına uygun biçimde etkinlikler hazırlayarak uygular | ||||||
7 | 7. Afetlere ilişkin temel kavramları bilir, afet yönetiminde etik değerleri açıklar, proje örnekleri sunar. | ||||||
8 | 8. Sosyal bilgilerde sanat ve müze eğitiminin önemini kavrar, müzede sosyal bilgiler öğretimi uygulama etkinlikleri hazırlar | ||||||
9 | 9. Öğretmenlik mesleğinin gerektirdiği sınıf yönetimi, ölçme ve değerlendirme, eğitim psikolojisi, eğitim felsefesi ve eğitim sosyolojisi, araştırma yöntemleri, teknoloji ve materyal kullanımı, öğretim ilke ve yöntemlerini bilir | ||||||
10 | 10. Sosyal bilgiler eğitimi ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. | ||||||
11 | 11. Sosyal bilgiler eğitiminde yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve öğretmenlik mesleğine ilişkin becerileri edinir | ||||||
12 | 12. Öğretimi, özel eğitim ve kaynaştırma eğitimine ihtiyacı olan öğrencilere göre planlama ve uygulama yetkinliğine sahip olur. | ||||||
13 | 13. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyi´nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilir. | ||||||
14 | 14. Sosyal bilgiler eğitiminde alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
15 | 15. Çeşitli kurum ve kuruluşlarla işbirliği yapabilir, ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilme; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarabilme yetkinliğine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 5 |
1. Ödev | 5 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
2. Final | 0 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|