Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Tarih Öğretiminde Medya Okuryazarlığı TRE 511 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı tarih eğitimi bağlamında medya okuryazarlığı becerisinin nasıl geliştirilebileceği konusunda teorik ve uygulamalı deneyimler sunmaktır.
Dersin İçeriği Bu dersin içeriğini; medya kavramı ve medyanın tarihi gelişimi, medya okuryazarlığı kavramı ve tarihi gelişimi, medya okuryazarlığı becerisinin öğretimine ilişkin dünyadaki ve Türkiye’deki mevcut durum, öğretim programlarında medya okuryazarlığı, tarih dersi öğretim programları ve medya okuryazarlığı, tarihe ilişkin medya mesajlarında bağlam, önyargı, kalıp yargı, propaganda, mantık hataları, bakış açısı ve ders etkinliği hazırlama gibi konu başlıkları oluşturmaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Medya kavramı ve medyanın tarihsel gelişimi konusunda genel bir perspektif sahibi olacak,
2 Medya kavramının eğitimine yansımaları hakkında fikir sahibi olacak,
3 Medya okuryazarlığı kavramının ortaya çıkışı ve gelişimini konusunda bilgi sahibi olacak,
4 •Medya okuryazarlığının eğitim alanına yansımaları konusunda dünyadan çeşitli örnekleri inceleyecek
5 Türkiye’de medya okuryazarlığının mevcut durumuna ilişkin değerlendirmeler yapabilecek
6 Tarih ve medya okuryazarlığı arasındaki ilişkileri ortaya koyabilecek,
7 • Tarih öğretim programı, ders kitabı ve öğretmen yeterliklerinde medya okuryazarlığının nasıl yer aldığına ve alabileceğine ilişkin incelemeler ve değerlendirmeler yapabilecek,
8 • Tarih derslerinde medya okuryazarlığı uygulamalarına ilişkin “bağlam” kavramı üzerinde teorik ve uygulamalı fikirler edinebilecek
9 • Tarih derslerinde medya okuryazarlığı uygulamalarına ilişkin “olgu ve görüş” kavramları üzerinde teorik ve uygulamalı fikirler edinebilecek.
10 • Tarih derslerinde medya okuryazarlığı uygulamalarına ilişkin “önyargı ve kalıp yargı” kavramları üzerinde teorik ve uygulamalı fikirler edinebilecek
11 • Tarih derslerinde medya okuryazarlığı uygulamalarına ilişkin “ikna etme ve propaganda” kavramları üzerinde teorik ve uygulamalı fikirler edinebilecek.
12 • Tarih derslerinde medya okuryazarlığı uygulamalarına ilişkin “mantık hataları” üzerinde teorik ve uygulamalı fikirler edinebilecek
13 • Tarih derslerinde medya okuryazarlığı uygulamalarına ilişkin “bakış açısı” kavramı üzerinde teorik ve uygulamalı fikirler edinebilecek.
14 • Tarih derslerinde medya okuryazarlığı becerisinin nasıl geliştirilebileceğine ilişkin ders örnekleri hazırlayabilecektir.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Medya ve Medyanın Tarihi Gelişimi
2 Medyanın Eğitimde Kullanımı
3 Medya Okuryazarlığı Kavramının Ortaya Çıkışı ve Gelişimi
4 Medya Okuryazarlığı Eğitimi
5 Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Eğitiminin Mevcut Durumu
6 Tarih Öğretim Programlarında, Ders Kitaplarında ve Öğretmen Yeterliklerinde Medya Okuryazarlığı
7 Tarih Öğretiminde Medya Okuryazarlığı Uygulamaları: Bağlamın Ortaya Konulması
8 Tarih Öğretiminde Medya Okuryazarlığı Uygulamaları: Olgu ve Görüşü Ayırt Etmek
9 Tarih Öğretiminde Medya Okuryazarlığı Uygulamaları: Önyargı ve Kalıp Yargıları Fark Etmek
10 Tarih Öğretiminde Medya Okuryazarlığı Uygulamaları: Propaganda ve İkna Etme Tekniklerini Fark Etmek
11 Tarih Öğretiminde Medya Okuryazarlığı Uygulamaları: Mantık Hatalarını Yakalamak
12 Tarih Öğretiminde Medya Okuryazarlığı Uygulamaları: Bakış Açısını Bulmak
13 Örnek Etkinliklerin Paylaşımı
14 Örnek Etkinliklerin Paylaşımı
Kaynaklar
Ders Notu http://websitem.gazi.edu.tr/site/adnanaltun/files
Ders Kaynakları ALATLI, Alev (2009). Aklın Yolu da Bir Değildir. Ankara: Başak Matbaacılık.
BİNARK, Mutlu ve Mine Gencel Bek (2007). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. İstanbul: Kalkedon Yayınları.
BRIGGS, Asa ve Peter Burke (2004). Medyanın Toplumsal Tarihi. İstanbul: İzdüşüm yayınları.
BURTON, Graeme (1995). Görünenden Fazlası: Medya Analizlerine Giriş. İstanbul: Alan Yayıncılık.
EMİROĞLU, İbrahim (2004). Mantık Yanlışları. Ankara: Elis Yayınları.
ERDOĞAN, İrfan (2008). İletişimi Anlamak. Ankara: Pozitif Matbaacılık.
İNAL, Kemal (2009). Medya Okuryazarlığı Elkitabı. Ankara: Ütopya Yayınları.
JEANNENEY, Jean-Noel (2006). Başlangıçtan Günümüze Medya Tarihi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
MCLUHAN, Marshall (1999). Gutenberg Galaksisi. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
MEB (2006). Seçmeli Medya Okuryazarlığı Dersi Programı. Ankara: MEB Yayınlşarı (TTKB’nın web sitesinden elde edilebilir).
MEB (????). Tarih Öğretim Programları (9, 10, 11, T.C. İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük, Çağdaş Türk ve Dünya Tarihi)
POSTMAN, Neil (2004). Televizyon Öldüren Eğlence. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
ŞAHİN, Abdurrahman (2011). Eleştirel Medya Okuryazarlığı. Ankara: Anı Yayıncılık.
TAŞKIRAN, Nurdan Öncel (2007). Medya Okuryazarlığına Giriş. İstanbul: Beta Yayınları.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 10 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6